Katalysator defect na 2 jaar en 4 maanden

Vraag gesteld door jack2806 op 27 november 2017

Op 15 april 2016 koop ik bij de plaatselijke Ford dealer een Ford C-Max met ca 37000 op de teller de datum eerste toelating is 1 juli 2015.
Op 6 april 2017 laat ik de auto een jaarbeurt geven bij deze Ford dealer op kmstand 47031.
Op 26 oktober 2017 gaat , terwijl ik in Belgie op vakantie ben, het lampje motormanagement branden. Ik neem contact op met mijn Ford garage die mij adviseert om met Ford Assistance te bellen. Dat doe ik en daar krijg ik te horen dat als het oliepeil en koelvloeistof nog voldoende was ik rustig met de auto terug naar Nederland kan rijden en dan de auto moet laten uitlezen.
Op 30 oktober 2017 wordt mijn auto op kmstand 53351 door mijn Ford garage uitgelezen en geconstateerd dat de katalysator waarden niet helemaal goed waren. In overleg met Ford Nederland wordt vervolgens de marge opgerekt en de autocomputer dienovereenkomstig aangepast. Het lampje brand nu niet meer. Ik moet 84 euro voor deze service betalen.
Op 5 november 2017 gaat het lampje weer branden; afspraak gemaakt met de garage en op 8 november 2017 wordt de auto weer uitgelezen en de conclusie daaruitvolgend is dat de katalysator moet worden vervangen.
Totale kosten 883,43 euro. Ford Nederland had aangegeven 25% van de kosten te betalen op voorwaarde dat de Ford garage daar dan ook 25% van voor zijn rekening zou nemen. Ik zou dan de overige 50% moeten betalen waarbij ze dan de kosten voor de eerdere uitlezingen in mindering zouden brengen.
Wat is redelijk; vanaf het moment dat ik de auto in mijn bezit heb heb ik alleen bij Shell pompen loodvrije benzine getankt. Ik heb van de meeste tankbeurten de bonnen nog.
Heeft het zin om de 95 euro te betalen om naar de geschillencommissie te gaan?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

In april 2016 heeft u bij de Ford dealer een Ford C-Max (07-2015/ 37.000 km) aangeschaft. Onlangs (bij km stand: circa 54.000 km) moest de katalysator worden vervangen ad € 883,43. De dealer en de importeur nemen hiervan gezamenlijk 50% van de kosten voor hun rekening. U vraagt zich af of een eigen bijdrage van 50% hier redelijk is.

Het defect raken van een katalysator is meestal het gevolg van een oorzaak die elders gezocht moet worden;


  • Niet juist afgestelde motor
  • Onverbrande brandstofresten in het uitlaatsysteem, mogelijk door veel korte ritjes.
  • Olie en of koelvloeistof in het uitlaatsysteem
  • Niet juist functionerende lambdasonde
  • Verkeerde brandstof of brandstof toevoeging gebruikt
  • Versleten of beschadigde bougies of bougiekabels
  • Fysieke beschadigingen door verkeerde bevestiging, rijschade of roest.

Levensduur katalysator
Normaal gesproken gaat een katalysator (bij regulier onderhoud/normaal gebruik) circa een autoleven lang mee.

Wettelijke garantie
Hoewel de fabrieksgarantie is verstreken, kunt u zich als consument wel beroepen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW). Op grond van de koopovereenkomst mocht u redelijkerwijs (bouwjaar, kilometrage, informatie dealer, etc) een langere levensduur van de katalysator verwachten.

Voor een beroep op conformiteit is het essentieel dat u de garagist/ dealer (verkopende partij) de mogelijkheid biedt tot herstel.

Kosten reparatie
De volledige kosten voor herstel komen volgens de wet (art 7:21 lid 2 BW) voor rekening van de verkoper (Ford dealer), tenzij blijkt dat het defect is veroorzaakt is door schade van buitenaf.

Geschil met dealer
Komt u er met de dealer niet uit. Schakel dan uw rechtsbijstand (Wegenwacht Compleet of rechtsbijstandverzekering) in, of leg zelf het geschil ter beoordeling voor aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u oponze website.