Ik zoek advies en/of hulp na onenigheid bij mijn garage

Vraag gesteld door Jwissing op 23 juni 2016

Mijn auto heeft een rare brom, hiervoor ging ik naar mijn automonteur, hij constateerde dat dit een kapotte aircopomp is en stelde voor om dit te laten vervangen onder garantie, gezien hij augustus vorig jaar de oude pomp er in had gezet. Nu bleek dit het probleem niet te verhelpen. En gokte hij dat het probleem bij de dynamo ligt.
Hierbij wilde hij dat ik wel de prijs van de reparatie zou betalen gezien het niet zijn schuld is dat het probleem niet opgelost is en dat zou mij dus meerdere honderden euros kosten. hierop gaf ik aan dit niet te willen betalen gezien het probleem niet opgelost is. Hij kwam met het voorstel alleen de pomp te betalen, hierop zei ik dat hij hem mocht omwisselen, gezien de pomp niet kapot is, maar de pomp niet ga betalen. Hierop werd de man agressief en ging hij dreigen met deurwaardes etc. Nu wilde ik natuurlijk zo snel mogelijk weg zijn, dus had ik hem gevraagd de deur te openen zodat ik ook weg kon komen. Nadat hij de deur had geopend heeft hij een flinke deuk geschopt in mijn achterklep.
Gelukkig zijn mijn vriendin en ik ongedeerd.

Ik hoop dat iemand mij hier de juiste richting kan wijzen.

Antwoord van David

ANWB Expert

Als gevolg van een brom in de auto heeft de monteur van een garage de aircopomp vervangen, maar hiermee was het probleem niet verholpen. U heeft een geschil gekregen over de reparatiekosten met de monteur. U kon niet zomaar naar buiten en de monteur heeft schade aan uw auto veroorzaakt door tegen de auto te trappen. U vraagt hoe te handelen.

Uit uw verhaal begrijp ik dat het voor u niet zomaar mogelijk was de garage te verlaten, u zou gezien de gebeurtenissen kunnen overwegen aangifte te doen bij de politie. Als de garage is aangesloten bij de BOVAG, dan raad ik u daarnaast ook aan een klacht in te dienen bij de BOVAG. In dit geval kunt u de garage ook aansprakelijk stellen voor de schade die is veroorzaakt aan de achterklep. U moet dan overigens wel bewijzen dat de monteur dit heeft gedaan.

Afspraken met garage

Wij raden altijd aan goede afspraken te maken met de garage over de reparatie en dit schriftelijk vast te leggen. Spreek een (indicatie) van de prijs en termijn af voor de reparatie en geef duidelijk aan wat de klachten zijn. Bij een 'vaag' probleem kan dit lastig zijn.

Een reparatie omdat er onder de auto iets rammelt, is minder specifiek dan het vervangen van bijvoorbeeld ruitenwissers.
Reparatie is geen resultaatsverbintenis, maar een inspanningsverbintenis. Een garagist dient zijn uiterste best te doen een juiste diagnose te stellen om vervolgens het gebrek te verhelpen. Hierbij dient de garagist uit te gaan van een logische volgorde van aanpak.

Meer over uw rechten bij onderhoud en reparatie.

Indien u een rechtsbijstandsverzekering heeft, dan raad ik u aan deze in te schakelen.