distributieketting ver voor de kilometerstand "versleten"

Vraag gesteld door hanabel op 07 september 2018

Bij 92000 km moet de distributieketting van mijn Citroën C4 Picasso al vervangen worden. Volgens het onderhoudsboek zou dat pas veel later moeten 150.000km. Citroën Nederland wil deze voortijdige reparatie niet vergoeden.

Het gebrek bij de 1,6THP motor is veelvuldig gemeld, maar Citroën is geen terugroepactie begonnen. Levensgevaarlijk als de ketting plotseling breekt. Citroën wijst coulance af, omdat de auto niet steeds bij een Citroëndealer in onderhoud is geweest. Alsof een defecte ketting daar weet van heeft. Alle beurten overigens keurig volgens het boekje.

Wat zijn mijn rechten in deze zaak? Hoe is Citroën te bewegen om de eigenaren van deze motor te waarschuwen voor deze tijdbom?

Antwoord van Henny

ANWB Expert

De distributieriem van uw Citroen C4 Picasso moet bij 92.000 km vervangen worden.Volgens het onderhoudsboek moet dat pas na 150.000 km. Citroën Nederland wijst de coulance af omdat de auto niet steeds bij een Citroëndealer in onderhoud is geweest. Wel zijn alle beurten volgens het boekje uitgevoerd.

De distributieketting gaat normaal gesproken een autoleven mee. Het is een bekende klacht bij deze auto zoals u zelf heeft gezien op internet. U heeft te maken met een product dat niet de eigenschappen heeft die u mag verwachten.

Conformiteit

Volgens de wet kunt u herstel van het gebrek of vervanging eisen. Dit staat in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek. In het algemeen geldt: hoe ouder en goedkoper een product is, hoe minder je ervan mag verwachten. Ik ga ervan uit dat u de auto nieuw heeft gekocht. Voor een beroep op non conformiteit moet u bij de verkoper zijn en niet bij Citroën Nederland. Dat de auto niet dealer onderhouden is, heeft met de ondeugdelijke distributieketting niets te maken.

Als u er niet uit komt met de dealer, dan kunt u zich wenden tot Geschillencommissie Voertuigen

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.