Typefout? Op e-vignet voor Hongarije.

Vraag gesteld door Tracyana op 09 november 2018

Mijn gezin en ik zijn in juli op vakantie geweest in Hongarije, hebben voor de grensovergang een e-vignet gekocht voor Hongarije. Heb de kenteken bewijs gegeven aan de tolwegbeambte voor het invoeren van de gegevens, bij nacontrole kloppen de gegevens, dus nietsvermoedend zet ik mijn, en hij zijn handtekening op de formulieren. Maar na ruim 3 maanden, krijg ik 3 boetes, omdat ik volgens hun gegevens geen e-vignet had gekocht. Gelukkig heb ik het e-vignet nog niet weggegooid, na goed gecontroleerd te hebben, kom ik erachter dat de tolwegbeambte een andere letter had ingevuld, of dit opzet is weet ik niet? Kan iemand mij hierbij helpen, hoe ik hiertegen in beroep kam gaan?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U bent op vakantie geweest naar Hongarije. U heeft een e-vignet gekocht. Helaas is er een verkeerd kenteken genoteerd. U heeft nu toch een boete ontvangen.

Wij hebben tot nu toe één melding gehad van een vergelijkbare boete. Mogelijk melden zich meer mensen naar aanleiding van uw vraag. Wij zullen dit in ieder geval in de gaten houden.

Voor nu kunt u alleen bezwaar maken tegen de boete en aangeven dat er een verkeerd kenteken is genoteerd.Of dit bezwaar wordt gehonoreerd kan ik u vooraf niet zeggen. De verantwoordelijkheid voor de juiste gegevens en het checken daarvan liggen namelijk ook bij degene die het vignet aanvraagt.

Op de boete staan de gegevens van de instantie waar u bezwaar kunt maken. Stuurt u een foto van uw kenteken en auto mee als bewijs.

Meer informatie over tol in Hongarije vindt u op onze website.