Aankoop auto ontbinden

Vraag gesteld door rvdveen op 09 oktober 2017

Demo auto met 6300 km gekocht bij Peugeot Dealer lid Bovag. Volgens verkoper verkochten ze alleen eigen auto's en geen ruil of andere auto's. Mooie auto en ook gekocht en afgesproken dat trekhaak bij eigen autobedrijf(tevens schoonzoon) in dorp gemonteerd zou worden. 2 dagen na aankoop constateerde deze dat er schade hersel was geweest aan de onderkant dorpel bestuurderszijde ook nog zonder te zijn afgemaakt (geen beschermlaag er was al enige roest zichtbaar). Direct naar dealer gereden en moest toen toegeven dat deze bij collega bedrijf weg kwam. Ze wisten hier niet van was op vertrouwens basis. Eigen schade hersteller heeft ernaar gekeken en wij moesten hem voor hersel brengen. Bij thuiskomst direct besloten trekhaak nog niet te plaatsen. Schoonzoon heeft direct naar bedrijf gebeld en wilde duidelinke antwoorden. Toen moest verkoper bekennen dat het een import Demo auto was uit België. Wij hebben te kennen gegeven dat we deze auto niet willen houden en de koop ongedaan wilden maken. Onze eigen hadden ze al verkocht dus terug draaien kon niet meer volgens verkoper. Nu willen ze hem herstellen en een klein schade bedrag betalen. Ook willen ze hem terug nemen en er een andere auto voor leveren. Wij willen dit niet. Wij willen dat ze deze auto terugnemen en het volledige bedrag terug storten. Zij weigeren dit wat moeten wij nu gaan doen

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een demo auto gekocht. De auto zou van het bedrijf van de verkoper zijn geweest. Achteraf blijkt dat de auto is ingekocht van een Belgisch bedrijf. De auto heeft ook schade gehad. U wilt de koop ontbinden.

Als u aannemelijk kunt maken dat u de auto niet had gekocht als u op de hoogte was geweest van alle relevante informatie is ontbinden inderdaad een optie.

Ontbinding van de koopovereenkomst betekent dat de verkoper de koopprijs terugbetaalt en u geeft het voertuig terug. Ontbinding van de koopovereenkomst kan alleen als:

  • reparatie of vervanging niet mogelijk is
  • de verkoper het voertuig niet wil repareren of vervangen
  • reparatie of vervanging niet binnen een redelijke termijn kan plaatsvinden
  • herhaalde reparatie niet afdoende blijkt
  • het gebrek zo ernstig is dat het normaal gebruik van het voertuig in de weg staat
De informatie over de schade en het feit dat de auto uit België kwam had u bij de aankoop moeten worden meegegeven. Dat is helaas niet gebeurd. De verkoper erkent dit ook en wil herstellen en een waardevermindering vergoeden. Is herstel mogelijk, dan kan dat betekenen dat ontbinden niet kan worden afgedwongen. De verkoper wil ook de auto terugnemen. Aan de terugname zitten echter voorwaarden verbonden, zoals het kopen van een andere auto.

Het is nu vervolgens aan u om te beslissen wat u als oplossing aanvaardbaar vindt. Wijst u het aanbod van de garage af en komt u er niet uit met de verkoper, dan kunt u deze zaak altijd voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen in Den Haag.

De uitkomst van een advies van de Geschillencommissie is echter vooraf niet zeker. De verkoper heeft aangeboden de schade te herstellen. Gebeurd dit op de juiste wijze en wordt het nadeel daardoor weggenomen dan kan dat als oplossing dienen. Het kan dan ook zijn dat de Geschillencommissie het aanbod om te herstellen en een waardevermindering voldoende vindt om uw schade weg te nemen en ontbinden afwijst.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u graag naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.




***

Reactie van rvdveen:

Kom erachter dat de auto schade heeft omdat er 2 dgn na de koop een trekhaak onder moest.
Zelfs op het koopcontract staat niet vermeld dat het om een import auto gaat. Mag dit allemaal waar blijft dan de besherming van een klant als het om een Bovag bedrijf gaat