Gebreken bij nieuw gekochte auto

Vraag gesteld door Jadore op 18 mei 2018

Ik heb nieuwe KIA auto gekocht,na 3-4 weken merkte Ik dat de auto veel lawaai maakt(hij is nu bijna 5mnd oud),vooral als ik op de snelweg rijd.
Was2x terug bij de dealer maar men beweert dat het normaal is,maar toen ik een proefritje gemaakt heb, rijdde ik in een geruisloze auto(heb 2getuigen) en trok ook prima op,daarom heb ik gekocht.Ik heb aangeklacht telefonisch ingediend
maar men beweert dat er geen gebreken is. Wat moet/kan ik doen,eigenlijk wil ik van die auto af,want hij maakt veel herrie en ze beweren dat die lawaai hoort bij die Kia Picanto.Z'n auto wil toch niemand!

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Recentelijk heeft u een nieuwe Kua Picanto. U bent van oordeel dat de auto met name bij hogere snelheden bovenmatig produceert. De verkoper stelt dat dit een producteigenschap betreft. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Gebrek of producteienschap
Er dient te wprden vastgesteld
pf hier sprake is van een gebrek of van een producteigenschap.

Zo zou bijvoorbeeld aan ter vergelijking de dealer kunnen voorstellen een proefrit te maken met een een vergelijkbare auto kunnen vragen ter vergelijking.

Andere mogelijkheid is middels uw eventuele rechtsbijstand een onafhankelijke expertise te laten uitvoeren, teneinde duidelijkheid te krijgen of er sprake is van een gebrek of een producteigenschap.

Garantie
Mocht komen vast te staan, dat er sprake is van een gebrek, dan dient vanzelfsprekend de dealer het gebrek onder garantie te herstellen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van Jadore:

Beste Michiel,

Bedankt voor je reactie. Is het mogelijk om van je ondersteuning te
krijgen want ik ben vrouw alleen dus ik voel me van mij misbruikt
van gemaakt.Dealer beweert dat er niks aan der hand is met de auto
Dealer zou contact nemen met vertegenwoordiger van de fabriek.
Ik verwacht dezelfde antwoord, wat moet ik verder doen.Heb 15jr gespaard en nu dit ook nog.



***

Reactie van Jadore:

Bedankt voor je antwoord als ik nu Wegenwacht compleet neem.
Gaan jullie mij persoonlijk helpen...? Of doe ik beter om naar de
Geschillen Commisie te gaan....? Wat vind U..? Ik ga eerst mijn klacht
schrijftelijk dienen.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Op grond van uw ANWB lidmaatschap heeft u onder meer recht op juridisch advies, echter geen rechtsbijstand, tenzij u over Wegenwacht Compleet beschikt. Wellicht beschikt u elders over rechtsbijstand.

Schriftelijk in gebreke stellen
Zover u dit nog niet heeft gedaan, adviseer ik u de dealer schrifrelijk in gebreke te stellen. Op onze webpagina Stappenplan klachten na aankoop staan diverse modelbrieven.

Bewijslast
Nu er sprake is van fabrieksgarantie, is het aan de leverancier (dealer) te bewijzen, dat er geen sprake is van een gebrek.

Expertise op basis van ongelijk
Wanneer dit niets oplevert (slager die zijn eigen vlees keurt) zou u ook kunnen voorstellen om een expertise op basis van ongelijk uit te laten voeren doorm een onafhankelijke expert (DEKRA of CED). Wanneer u over rechtsbijstand beschikt, zijn deze kosten sowwieso gedekt.

Geschillencommissie Voertuigen
Een andere mogelijkheid is om de zaak (op grond van non-conformiteit art 7:17 BW) ter beoordeling voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Klachtgeld bedraagt maximaal circa € 130,-.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Nee, wanneer u zou kiezen voor Wegenwacht Compleet, dan kunt u - overigens net als bij alle andere rechtsbijstandsverzekeraars - hierop geen beroep doen ten aanzien van bestaande geschillen.

Stap 1 is inderdaad de dealer schriftelijk in gebreke te stellen.

Indien de dealer bij zijn standpunt blijft, dan zou u een expertise op basis van ongelijk kunnen voorstellen aan de dealer (diegene die in het ongelijk wordt gesteld, draagt de kosten van de expertise).

U zou de vorige stap ook kunnen overslaan en direct het geschil ter beoordeling voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. De SGC kan tevens een expert inschakelen, teneinde vast te stellen of er sprake is van een gebrek of een producteigenschap.

Succes!



***

Reactie van Jadore:

Tot zo ver bedankt ! Ik zie wat gaat gebeuren. Ik heb geen goed gevoel.Gr.jadore



***

Reactie van Michiel Claesen:

Graag gedaan.

Mocht u nog vragen hebben, dan verneem ik dat graag.

Nogmaals veel succes!



***

Reactie van Jadore:

Ik heb een aangetekende brief gestuurd.Ik eis dat ze mij een goede
auto moet leveren.Bij het proefrijden rijdden wij in een picanto die geruisloos is en trek prettig op,ander mijn geld terug vanwege slechte
aflevering of schakelen wij de Geschillen Commisie.Ik geef hun 2weken de tijd.Want ik wil geen auto met zo veel herrie ,je kunt doof
worden als je te lang in die autorijd.Ben blij tenminste heb ik jou om hulp te vragen. Gr.Jadore



***

Reactie van Michiel Claesen:

Mocht het onverhoopt zover komen, dat u het geschil ter beoordeling voor gaat leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen, beroept u zich dan wél op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW)! Als u zich op de fabrieksgarantie zou beroepen, dan zal de Geschillencommissie uw zaak niet in behandeling nemen.



***

Reactie van Jadore:

Bedankt voor je mail.Heel attent !
Ik weet niet wat betreft conformiteit art 7:17 BW.
Ik kan toch uitleggen dat de auto veel lawaai maakt op de snel
weg en toen wij een proef ritje maakte was het geruisloos en prettig,daarom gekocht. Zou ik kans hebben voor gelijkheid.
Ik heb de dealer geshreven,dat ik een oplossing vraag,een goede auto leveren , of mijn geld terug wegens slechte aflevering.
Heb ik goed gedaan....? Jij bent mijn houdvast,ben gestresst.Erg is het.



***

Reactie van Jadore:

Beste Michiel,
Ik heb de chef van de fabriek gesproken.Zoals verwacht,dezelfde
antwoord,niks aan der hand met de Kia,kan niks meer voor me doen.Heb BOVAG gebeld,bovag
keurt geen nieuwe autos/mening verschillen. Stuurt me naar DEKRA,
maar DEKRA vraag voor keuringen +/- 600 euros,dat is mij te gek !
Wat kan ik weer doen...……?



***

Reactie van Michiel Claesen:

In dat geval adviseer ik u het geschil ter beoordeling voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen op grond van de WETTELIJKE garantie (conformiteit art 7:17 BW). Door desbetreffende klacht voldoet de auto niet aan de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst.

Desbetreffende klacht zal dan door experts van de Geschillencommissie beoordeeld worden.

Het klachtgeld voor het geschil (inclusief technisch onderzoek) bedraagt circa € 127,50.

Succes!