Is de conclusie van de garage realistisch en in hoeverre is de garage in gebreken gebleven?
Vraag gesteld door Verschuren op 13 juni 2018
Wij hebben een vw t4 uit 1995 met een 2.4 liter dieselmotor.
In april hebben we de distributieriem en waterpomp laten vervangen voordat we 2 weken zouden gaan rondreizen door Denemarken. Dit om problemen te voorkomen. Bij deze reparatie wordt aangegeven dat de spanrollen van de v riem aan vervanging toe zijn. Omdat we de bus willen verkopen besluiten we in overleg met de garage hiermee te wachten tot de apk en beurt in augustus. Op dat moment wisten we nog niet waar deze onderdelen voor dienen. We laten ons adviseren door de garage.
Minder dan 2 maanden later horen we op de snelweg 2 knallen en doet de auto niets meer. Daarvoor was er niets bijzonders aan de auto te merken. De auto wordt naar de garage gebracht en daar concluderen ze dat de V-snaar is gebroken, wellicht door versleten spanrollen. De V-snaar heeft de distributieriem geraakt waardoor die weer schade aan de motor heeft veroorzaakt. Een grote kostenpost dus.
Mijn vraag is: is dit een realistische conclusie van de garage? En in hoeverre hadden ze in april kunnen voorzien dat de spanrollen geen 2 maanden meer meekonden en ons beter moeten adviseren en waarschuwen voor eventuele gevolgen?
Antwoord van Marika
ANWB ExpertU hebt een Volkswagen T4 uit 1995 met een 2.4 liter dieselmotor. In april hebt u de distributieriem en waterpomp laten vervangen bij een garage. Laatstgenoemde heeft u toen gewezen op het feit dat de spanrollen van de V snaar aan vervanging toe zouden zijn. U hebt er voor gekozen om die reparatie uit te stellen. 2 maanden daarna gaat de V snaar kapot met schade aan de distributieriem en motor tot gevolg. U vraagt zich af of u de garage daarop aan kan spreken.
Het vervangen van dergelijke spanrollen is geen onderdeel van de eerder uitgevoerde werkzaamheden aan de distributieriem en waterpomp. Echter, de garage heeft desondanks wel aangegeven dat de spanrollen van de V snaar aan vervanging toe zijn. U hebt er zelf voor gekozen om die reparatie uit te stellen. Wellicht dat u daar naar had kunnen en moeten vragen waarom dergelijke spanrollen vervangen moeten worden en had de garagist op zijn beurt meer kunnen waarschuwen. Het is dan ook lastig om de garagist hierop aan te spreken. Het zou een ander verhaal geweest kunnen zijn indien u nadrukkelijk gevraagd hebt naar het risico van de uitstel van reparatie van de spanrollen van de V snaar. Dat is in dit geval niet aan de orde.
Wellicht kunt u een beroep doen op coulance van de garagist om korting te krijgen op de reparatie. Echter, u kunt dat niet juridisch afdwingen. Het blijft een gunst in deze.
Meer informatie over reparatie en onderhoud vindt u op onze website.
***
Reactie van Verschuren:
Bedankt voor uw reactie. Kunt u ook nog iets zeggen over de getrokken conclusie ten aanzien van de schade. Is het aan te nemen dat de versleten spanrollen de oorzaak zijn van het knappen van de v snaar waardoor die de distributieriem heeft geraakt en uiteindelijk de hele motor heeft vernield?
Deel deze pagina