Verkeersboete uit Ibiza

Vraag gesteld door Pascal17 op 17 oktober 2018

Hallo,

Ik ben afgelopen zomer in Spanje op vakantie geweest en heb deze hele periode een auto gehuurd bij Goldcar. Onze aankomstdatum was donderdag 9 augustus 2018 en we verbleven tot en met 22 augustus 2018. Een tijdje geleden hebben wij een boete ontvangen van 100 euro, omdat wij 10 km te hard hebben gereden. Bijna alles klopt op de boete (naam, adres, kenteken, etc.), maar 1 puntje niet. Op de voorkant van de boete staat 15 augustus 2018, dus dit valt keurig in onze vakantie periode daar. Echter, op de achterkant van de boete, de kant waarop de foto van de overtreding staat inclusief informatie van de genomen foto, staat 7 augustus 2018. Dit is dus niet in de periode dat wij daar zijn geweest. Ik heb ondertussen Goldcar gebeld, alle telefoonnummers op de boete (allemaal niet beschikbaar) en het CJIB in NL. Ik ben als laatste doorverwezen naar jullie.. mijn vraag: Wat moet ik doen en wie moet ik hiervoor benaderen?

Alvast super bedankt! Groetjes!

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een boete uit Spanje ontvangen vanwege een vermeende verkeersovertreding met een huurauto. Merkwaardige is dat de datum van de overgelegde foto van de overtreding niet overeen komt met uw verblijfsperiode in Spanje. U vraagt zich af hoe nu te handelen.

Vraag is nu of de geconstateerde overtreding zich heeft voorgedaan met de huurauto in uw huurperiode, dan wel voor ten tijde van vóór de huurperiode. Er kan, ten opzichte van de datum op de foto, sprake zijn van een kennelijke vergissing of verschrijving, welke achteraf hersteld mag worden.

Raad u aan bij desbetreffende instantie - per mail, brief of social media - om opheldering te vragen over datum van de foto. Overleg hierbij een kopie van de huurovereenkomst, waaruit uw huurperiode blijkt.

Meer informatie over verkeersboetes uit Spanje vindt u op onze website.