Onduidelijke verkeersboetes Italie per brief thuis gestuurd. Hoe weet je of het klopt en hoe moet je betalen?

Vraag gesteld door Raytjeeh op 09 september 2015

Afgelopen juni zijn mijn vrouw en ik in Italie geweest en hebben daar (via internet in Nederland) een auto gehuurd via Sunnycars..
Nu krijgen we (vanaf begin augustus) bij thuis komst allerlei brieven (tot nu toe 7 stuks) thuis gestuurd per post in het Engels en Italiaans.. Waarschijnlijk gaat het om verkeersboetes.

Ik heb contact opgenomen met Sunnycars omdat ik niet helemaal begreep wat er is gebeurd, wat en hoe ik moet betalen en of het allemaal wel klopt... De medewerker van Sunnycars heeft me laten weten dat Sunnycars niet bemiddeld met verkeersboetes en dat mogelijk de boetes binnen nu en 2 jaar op de mat zou kunnen vallen(!!).

Zelf heb ik bij deze bonnen geen goed gevoel .. Ik lees veel op internet over boetes die zomaar naar toeristen worden gestuurd.

Nu wil de onderverhuur maatschappij (waar de Italiaanse auto dus van is) nu per bon € 61 administratiekosten van onze credit rekening halen.. Ik wil natuurlijk eerst weten of de boetes wel voor mij zijn en ook gegrond zijn.. We hebben tot nu toe 7 bonnen gekregen dus het loopt aardig op. Ik ben dus eigenlijk niet van plan om zomaar 7x € 61,- te betalen zonder dat ik weet of het klopt.
Bovendien, Is 7x €61,- wel redelijk in zo'n situatie?

Maar stel dat de bonnen zouden kloppen... Ik zie dat als je binnen 5 dagen betaald je 30% van de boete mag betalen (rond de € 56,) en dat het daarna klaar is... Zo niet dan krijg je een hogere boete dat binnen 60 dagen betaald moet worden.. Val je boven de 60 dagen dan zit je op een bedrag van € 174 per boete...
Wij hebben de eerste boete pas gekregen op 1 augustus, de 2 andere boetes op 21 en 25 augustus en de laatste 3 op 2 september (allen per post)..
Met deze genoemde data konden wij toch nooit binnen 5 dagen betalen!!.
Wij hebben pas op 24 augustus 4 email berichten gekregen van Sicily by car dat ze de € 61,- willen innen (met als bijlage de bonnen).
We hebben gisteren het eea door iemand die de Italiaanse taal machtig is laten vertalen maar ook zij ziet niet wat de procedure is om de betaling te voldoen.. Sunny Cars zegt hieronder dat de acceptgiro soms wel 2 jaar op zich laten wachten(!).

Kan dit allemaal zomaar?

Hopende dat u ons hiermee verder kunt helpen. Voor meer duidelijkheid zou ik eventueel ook een van de boetes per mail kunnen sturen.

Met vriendelijke groeten,

Raymond

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft meerdere verkeersboetes uit Italië ontvangen. U heeft afgelopen juni een auto gehuurd in Italië, van het verhuurbedrijf ontvangt u nu de boetes.

Termijn

Het komt vaker voor dat boetes pas na lange tijd worden ontvangen. Volgens de Italiaanse wetgeving moet de boete verstuurd zijn binnen 360 dagen nadat de overtreding bekend is. Bij huurauto's gaat die termijn lopen op het moment dat de verhuurder de gegevens van de huurder heeft doorgegeven aan de autoriteiten.

Verkeersluwe zone

Mogelijk heeft u meerdere malen in een verkeersluwe zone gereden en bent u daar voor bekeurd. In veel Italiaanse steden geldt namelijk een zone met beperkte toegang voor motorvoertuigen. In een Engelse brief wordt dan het volgende genoemd:  'The vehicle circulated in limited traffic area without authorization'.

Boetes verminderen

Als de boetes geïnd worden door de EMO (European Municipality Outsourcing),  dan raad ik u aan om hiermee contact op te nemen. Er is een medewerker aanwezig die Nederlands spreekt. En u kunt proberen om in overleg te vragen of ze een aantal bekeuringen willen schrappen, gezien het hoge aantal dat u heeft ontvangen. Het telefoonnummer is: +39 055 3440338.

Meer lezen over verkeersboetes uit Italië.