Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Een verkoper, heeft mij via Marktplaats, onder valse voorwendselen een nu afgekeurde camper verkocht.

Vraag gesteld door tristandrea op 13 juni 2018

Via marktplaats heb ik een camper gekocht, van een man die aangaf een APK keurmeester te zijn. Ik heb aangegeven weinig van auto's laat staan campers te weten en heb de verkoper op de man af gevraagd kan ik probleemloos 2 jaar met deze camper rijden.
De verkoper gaf aan dat dat geen probleem was en dat hij niet in de auto kon kijken, maar dat de onderkant keihard was, de motor goed en hij niet veel problemen verwachte. Nu blijkt bij de APK 5 weken later dat er een hele waslijst met problemen is en dat de onderkant helemaal niet hard is.
Ik heb de verkoper het probleem voorgelegd over de app. Hij gaf aan hiervan te schrikken en vroeg mij de camper te brengen, zodat hij het op kon lossen. Nu heeft gisterenavond aangegeven dat hij het te veel werk vind en dat het mijn eigen probleem is. Terugnemen wil hij hem niet gaf hij aan.

Nu wil ik langs bij de verkoper en eerst nogmaals een voorstel doen, om hem terug te kopen, eventueel voor een iets lager bedrag dan het aankoop bedrag. Anders wil ik hem vragen om een compensatie te geven en er als twee redelijke mensen uit te komen, bijvoorbeeld de helft van het aankoopbedrag. Anders wil ik hem vervolgen en mij vraag hierbij, maak ik kans mijn geld geheel of gedeeltelijk terug te krijgen?

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt via marktplaats een camper gekocht. Er zou niets mankeren aan de camper. U hebt gevraagd of u er twee jaar probleemloos mee kon rijden en dat is bevestigend beantwoord. 5 weken later bleek bij de APK keuring dat er veel mis wat met de camper. De verkoper geeft niet thuis en u vraagt zich af of u enige kans maakt om uw geld terug te kunnen krijgen in dit geval.

Professionele verkoper
Bij de aankoop van een tweedehands camper hebt u een onderzoeksplicht. De camper die u hebt gekocht, moet voldoen aan hetgeen u op grond van de gesloten overeenkomst mocht verwachten. Dit wordt het conformiteitsbeginsel genoemd. Voldoet de camper niet aan de redelijke verwachtingen dan is er sprake van non-conformiteit. Factoren die bepalend zijn voor wat u mag verwachten van een camper zijn o.a.: de leeftijd van de camper, koopprijs van de camper in relatie tot de nieuwprijs, waar u de camper kocht en de informatie die door de verkoper is verstrekt over de camper.

De verkoper is verplicht u te informeren over bestaande gebreken, voor zover hij daarvan op de hoogte is of had moeten zijn. Een gebrek dat optreedt in de eerste 6 maanden na aflevering, wordt door de wet verondersteld al aanwezig te zijn toen u de camper kocht. Als de verkoper stelt dat dit niet het geval is, dient hij dit te kunnen bewijzen gedurende de eerste zes maanden. Ook als u hebt afgezien van garantie mag u verwachten dat u een camper koopt die geschikt is voor normaal gebruik.

Particulier
Wanneer u de camper bij een particulier hebt gekocht, dan geldt voor u als koper wel een zwaardere onderzoeksplicht dan wanneer u bij een professionele verkoper koopt. Dit betekent dat u gedegen onderzoek moet uitvoeren naar de staat van de camper. Hoe ouder de camper is, hoe meer onderzoek u moet doen. De verkoper moet u wel inlichten over de mankementen die hij kent. U moet er rekening mee houden dat hij bepaalde mankementen niet opgemerkt heeft. Als u van mening bent dat hij u inderdaad verkeerd heeft ingelicht dan dient u dat te kunnen bewijzen. Dat kan lastig zijn.

Wat te doen?
U dient in eerste instantie de verkoper aan te schrijven en hem de gelegenheid te geven het probleem op te lossen binnen een redelijke tijd. De kosten moeten wel in redelijke verhouding staan met de koopprijs. Ook moet gekeken worden naar de mate waarin de camper afwijkt van hetgeen verwacht mocht worden.

Ik verwijs u voor de te nemen stappen richting de verkoper naar het stappenplan op onze website.