Klachten na aankoop

Vraag gesteld door awzijd op 29 maart 2018

Beste,

Ik heb een aantal maanden geleden een 2e hands auto gekocht. Nu ben ik deze week naar een Bosch car service garage geweest en deze wees mij erop dat de auto in de huidige staat niet verkocht had mogen worden. Hem viel een aantal gebreken op die behoorlijk prijzig zijn om te laten maken. Daarna ben ik gelijk teruggegaan naar het bedrijf waar ik de auto heb gekocht. Hier werd mij verteld dat ze het probleem niet wilden oplossen en dat ik dat zelf maar moet betalen.

Het probleem doet zich voor binnen de periode van 6 maanden na aankoop. Volgens het stappenplan klachten na aankoop moet ik nu bewijs verzamelen https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/stappenplan-klachten-na-aankoop

Hoe zou ik nou op een goede wijze bewijs kunnen verzamelen en de vervolg stappen kunnen realiseren mocht dat nodig zijn?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Een paar maanden na aankoop van een gebruikte auto, constateert een andere garagist een aantal gebreken. Deze gebreken heeft u gemeld bij de verkoper. Nu deze niet thuis geeft, vraagt u zich af, wat uw rechten zijn.

Wettelijke garantie
Wanneer (fabrieks)garantie) niet (meer) van toepassing is, kunt u zich mogelijk nog wel op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW) beroepen, indien de auto niet beantwoordt aam de redelijke verwachting op grond van de koopovereenkomst. Zaken als koopprijs, bouwjaar, kilometrage en informatie verkoper spelen hierbij een belangrijke factor.

Hoe ouder de auto, hoe hoger de kilometrage, des te minder u van de auto heeft te verwachten.

Ingebrekestelling | Bewijslast
Voor een beroep op conformiteit dient u de verkoper in de gelegenheid te stellen, de gebreken te repareren. Wanneer er in de eerste 6 maanden er een gebrek wordt geconstateerd, dan is het aan de verkoper te bewijzen dat het gebrek vanaf het moment van levering afwezig was.

Kosten herstel
Op grond van art 7:21 lid 2 BW zijn de reparatiekosten voor rekening van de verkoper.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.