Wat is een coulance regeling, hoe dit aan te pakken?

Vraag gesteld door JanTies op 17 augustus 2015

In 2005 nw gekocht Dethleffs Camper 450. In midden beplating zijwand (buitenwand), eerst klein 'bultje' gezien, trok weer weg, kwam terug, wordt langzaamaan groter, blijkt lijmloslating te zijn. Geen lekkage, is spontaan gekomen. Dealer zegt, geen garantie, hebben na aandringen simpel mailtje naar de importeur gestuurd, hier nog geen antwoord op gehad, maar al uitgesproken dat we niets hoeven te verwachten. Andere caravandealer zegt bij navraag dat de caravan veel te jong is, kan/mag niet spontaan ontstaan.
Reparatie zou zo'n € 4000,- kosten. Zwager heeft het over coulance regeling. We hebben door omstandigheden geen rechtsbijstandverzekering meer.
Hoe kunnen we dit (het beste) aanpakken?

Antwoord van David

ANWB Expert

Een coulanceregeling wordt aangeboden door de verkoper of fabrikant. Ik verwacht niet dat er een coulanceregeling is waar u 10 jaar na aankoop van de caravan nog een beroep op kunt doen. 

Ten eerste moet vastgesteld worden door bijvoorbeeld vochtmetingen wat de precieze oorzaak is. Uit onderzoek zou moeten blijken of het een gebrek van de caravan betreft of dat het door een externe oorzaak is ontstaan. Als het een gebrek is wat gezien de leeftijd, aankoopprijs niet had mogen optreden bij deze caravan dan dient u de verkoper hierop aan te spreken. Dit wordt non-conformiteit genoemd. U dient wel te bewijzen dat de caravan niet voldoet aan de verwachtingen die u ervan mocht hebben en dat het gebrek niet door eigen toedoen is ontstaan.

Indien de verkoper is aangesloten bij de BOVAG, dan kunt u het geschil aanhangig maken bij de Geschillencommissie. Zij kunnen ook een expert inschakelen.

Verder informatie hierover vindt u nog op onze website