gewichtsafhankelijke euro 6 normen voor nieuwe bestelauto (Light Duty)
Vraag gesteld door Verderkaart de Uyver op 19 oktober 2017
Specifiek gaat 't om een nog te leveren MB Sprinter 2017 319 CDI 3 liter 6 cylinder, met een gewicht op de brug van 2120 kg en op de identiteitskaart van 2187 kg. Deze wagen zou te licht zijn voor de milieukassifikatie Euro 6. De vraag is waarom? Precies welke normen zijn hier eigenlijk van toepassing? Het antwoord is deste interessanter, omdat mij werd verteld dat pakweg 250 kg verzwaring van de wagen Euro 6 wel haalbaar maakt, maar daarvoor moeten we even langs bij een RDW keuringsstation voor een herweging. Daarmee zou deze juridische belemmering voor de tenaamstelling zijn opgeruimd.
dank voor eventuele antwoorden
Antwoord van Marika
ANWB ExpertUw vraag is in behandeling genomen. U ontvangt spoedig een reactie.
***
Reactie van Verderkaart de Uyver:
Graag zou ik n.a.v. de ervaringen van een bezoek aan het RDW Venlo in deze kwestie afgelopen vrijdag mijn vraag verder willen toelichten:
De spinternieuwe MB Sprinter is afgekeurd. De motivatie luidt:"Voldoet niet aan de volgende technische eisen: Geldigheid conformiteit/documenten. Toelichting: Voertuig voldoet niet aan het minimum voltooid gewicht volgens het CVO. Voertuig voldoet aan definitie. Toelichting: Massa rijklaar te laag (i.v.m. milieurichtlijn zwaar V9)" Was getekend ACG Jetten Venlo 20-10-2017
Wat ik zelf vond is dat V9 het milieuklassifikatie behelst op een kentekencard met de varianten licht en zwaar. De sprinter valt onder de kategorie N1 III (lichte bedrijfsvoertuigen zwaarder dan 1760 kg volgens de eeg richtlijn Euro 6 emissiegrenswaarden). Bron: ANWB site members.upc.nl.
Verder toegespitst is mijn vraag: hoe kan deze Sprinter nu te licht bevonden worden, terwijl hij op de weegbrug ( ook van de RDW) ongeveer 2020 kg weegt?
Bedankt voor de moeite deze vraag te beantwoorden.
P.M. overigens merk ik op dat het toch vreemd is dat de referentiemassa van een behoorlijk zware auto nog zwaarder moet zijn om aan de milieu-eisen van Euro 6 te voldoen.
***
Reactie van Verderkaart de Uyver:
Korrektie: "Voertuig voldoet aan definitie." moet zijn "Voertuig voldoet niet aan definitie."
***
Reactie van Verderkaart de Uyver:
Toevallig vond ik het antwoord op mijn vraag helder uiteengezet op:
www.argenkf.de/_data/S062/anlagen/Bezugsmassenregelung_MB_VAN_07_11_13.pdf
met vriendelijk groet
Deel deze pagina