Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Distributieriem gebroken tijdens rit door garagist

Vraag gesteld door maxd op 18 juli 2017

Onze auto uit 2004 / 160,000km is onlangs total loss verklaard door een gebroken distributieriem. De riem brak toen de garagist de auto vanaf onze woning naar zijn werkplaats reed. Op dat moment reed de auto al een dag in noodloop en had de monteur via de computer een fout met de nokkenas sensor gevonden. De auto was vanaf 2013 / 130,000km in onderhoud bij dit garagebedrijf. Volgens de handleiding had de distributieriem na 3 jaar of 120,000km vervangen moeten worden. Het garagebedrijf was er stilzwijgend vanuit gegaan dat de riem al was vervangen maar heeft hier nooit met ons over gesproken. Onze rechstbijstandsverzkering denkt dat het mogelijk is om de garage aansprakelijk te stellen. Een belangrijke vraag daarbij is of de garage eigenaar nog met de auto had mogen gaan rijden met de motor in noodloop en een nokkenas sensor fout, zonder eerst na te gaan of de distributieriem ooit was vervangen.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Uw garagist is met uw auto - ondanks de noodloop, en de foutmelding nokkenas sensor - van uw huis naar de garage gereden. Tijdens deze rit heeft de motor schade opgelopen vanwege het breken van de distributieriem. U vraagt zich af of de garagist verwijtbaar heeft gehandeld.

Voor een deugdelijk antwoord op uw vraag, verneem ik graag eerst het kenteken van uw auto, of anders het merk/type/uitvoering en het bouwjaar.

Informatie over klachten na reparatie of onderhoud vindt u op onze website.



***

Reactie van maxd:

Het betreft een Fiat Multipla 1.6 16V ELX uit januari 2004. Volgens het onderhoudsboekje had de distributieriem uiterlijk bij 120,000 kilometer vervangen moeten worden en in iedere geval om de drie jaar gecontroleerd. Interessant detail is dat wij bij 126,000 kilometer door de Fiat merkdealer de koppeling hebben laten vervangen waarbij we ook advies hebben gevraagd over noodzakelijk preventief onderhoud. Daarbij werd ook door de merkdealer de distributieriem blijkbaar over het hoofd gezien, achteraf vinden wij dit onbegrijpelijk.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Vervangingsinterval distributieriem bedraagt (bij normaal gebruik) 120.000 km of 5 jaar.

Staat in onderhoudsboekje of op stciker op distributiekap wanneer de distributieriem voor het laatst is vervnagen?

Zo niet, dan had uw huidige garagist direct - toen u de auto in 2013 in onderhoud gaf - moeten adviseren om de distributieriem te vervangen.



***

Reactie van maxd:

De distributieriem was nog nooit vervangen en er staat dus ook niets vermeld in de motorruimte of onderhoudsboekje. Onze huidige garagist heeft steeds onderhoudsadviezen gegeven maar nooit vermeld dat de riem moest worden vervangen. Kunnen wij de garagist daarmee aansprakelijk stellen voor de ontstane schade? Het lijkt ons dat hij bovendien aansprakelijk is omdat hij zelf achter het stuur zat toen de riem brak. Overigens is de auto in 2013 bij een Fiat dealer geweest voor een nieuwe koppeling. De kilometer stand was toen 126000 kilometer. De dealer had toen op de nota een uitgebreid onderhoudsadvies vermeld maar ook daarop ontbrak het advies om de distributieriem te vervangen. Kunnen wij deze Fiat dealer dan wellicht ook aansprakelijk stellen?



***

Reactie van Michiel Claesen:

Adviseer u in eerste instantie uw eigen garagist aansprakelijk te stellen, daar deze uw auto al geruime tijd in onderhoud heeft.

Naast het in onderhoud nemen van uw auto in 2013, heeft uw garagist meerdere momenten gehad om te de status van de distributieriem te controleren en te beoordelen. Bij twijfel over de status van de riem had uw garagist de riem moeten vervangen.

Dit is nu juist één van de voornaamste redenen waarom men het onderhoud van de auto uit handen geeft.