Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Redelijke termijn voor reparatie auto

Vraag gesteld door ErikW op 23 januari 2016

Ik heb grote problemen met mijn nieuwe Ford Kuga 1.5 ecoboots benzine van augustus 2015. Deze auto vertoont hevige trillingen bij ong. 2000 toeren. Klacht is onderkent bij dealer en men is al vanaf 6 sept. bezig met oplossingen. ( banden, aandrijfassen, homokineten e.d.) Nu staat auto al vanaf 6 januari 2016 bij de garage. Nog steeds heeft men, ook met behulp van de Ford technische dienst Duitsland geen oplossing gevonden. Kijkend naar jullie stappen plan, non conformiteit, waarin wordt gesproken over een redelijke termijn om de dealer de kans te geven om dit probleem op te lossen, wat is juridisch gezien een redelijke termijn?
Ik hoor graag van jullie zodat ik verder stappen kan nemen.

Antwoord van David

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft uw auto ter reparatie naar de autodealer gebracht in verband met hevige trillingen bij ongeveer 2000 toeren. De auto staat hier sinds 6 januari. U vraagt wat een redelijke termijn is om de verkoper in de gelegenheid te stellen een gebrek te verhelpen.

De wet geeft geen specifieke termijn aan. Wat een redelijke termijn is hangt af van alle omstandigheden van het geval en bepaald is dat dit zonder ernstige overlast moet plaatsvinden.

Als er veel onderzoek gedaan moet worden, waarbij bijvoorbeeld externe expertise moet worden gevraagd kan deze termijn langer zijn. Het is dan ook aan te raden (schriftelijk) afspraken te maken over de termijn van reparatie. Als een reparatie langer duurt dan afgesproken, dan kunt u de verkoper hierop aanspreken en heeft u recht op een redelijke vergoeding.