Door garage misleid daardoor enorme extra kosten gemaakt en 1e probleem nog steeds niet opgelost.

Vraag gesteld door Jeanros op 12 november 2018

Mijn VW t5 v6 op gas is na eerst bij VW vakgarage geweest te zijn en daarna op advies VW garage bij de gasinbouw specialist. Er was een compressie verlies geconstateerd en vlgns garage moest er een cilinderkop revisie gebeuren. Zo gezegd zo gedaan in Juli vorig jaar. Meteen na revisie traden er weer storingen op iets van afwijking tussen nokkenas en krukas en misfires. 2e keer auto in vakantie 3 weken daar gestaan. Hierna weer opgehaald, storingen bleven. September van dat jaar weer terug en weer een week gestaan, hierna storingen weg, wel hierna meteen een bij stilstand in D een ongeveer 1 keer per 1/2 minuut een schok in de versnelling en bij wegrijden af en toe geen aandrijf moment onderin versnelling. Maar geen lampjes meer. Eind vorig jaar regulier onderhoud bij VW dealer en die vond niets vreemds. Begin dit jaar: auto rijd veel slechter in de ochtend op 5 cilinders en moter lampje knippert dan. Weer in Maart een week bij garage en blijkt een bougie kapot te zijn ( verbrand) 25 juni en 24 juli weer naar garage hun geven automatische versnellings bak de schuld: advies revisie. Dit doen zij niet dus ik naar E-max transmissie en die reviseren versnellings bak kosten bijna 4000 euro. Na revisie nog zelfde probleem. E-max reacite: moet de computer zijn. Ik vraag waar zit dat ding, E-max: ergens in dashboard. Ik op zoek vind ik bij mijn OBDII aansluiting achter een plastic afwerking plaat een "OBDII micro-fix emulator, ik google daarop blijkt dat een permanente storings oplos ding te zijn. Die heeft de gasboer zonder mijn weten er in gezet. Ik denk ik trek de stekker los, en ongelofelijk maar waar de automaat schokken zijn weg, maar de storingen weer terug: P0016 P0300 P0306 P0302 . Ik ben dus door gasboer opgelicht doordat hun mij verteld hebben dat eerst de automaat schokken opgelost moesten worden want daardoor kwamen ook de anders storingen. Ik heb dus bijna 4000 euro voor niets uitgegeven want het kwam door dat gekke kastje aan de OBDII aansluiting. En de storingen zijn er nog steeds.
Ik heb nog niets aan de betreffende gasboer gemeld, maar hoe moet ik hier mee omgaan, kan ik hem aansprakelijk stellen voor de bijna 4000 euro die ik extra heb uitgegeven. Mijn bus heeft pas 120000 km gereden. Ik hoor graag, Herman.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een vraag over de uitgevoerde reparatie en diagnose aan uw VW T5 op gas (120.000 km). Naar nu blijkt is de revisie van de versnellingsbak hoogstwaarschijnlijk niet nodig geweest. U vraagt zich af hoe nu te handelen.

Alvorens uw vraag inhoudelijk te beantwoorden, ontvang ik graag eerst enige aanvullende informatie;
  • Wat is het bouwjaar van de VW T5?
  • Heeft u deze T5 nieuw of gebruikt gekocht?
  • Is de auto destijds geleverd met (BOVAG) garantie?
  • Heeft u de auto bij de VW-dealer aangeschaft?
  • Heeft u de auto zakelijk of privé aangeschaft?

Ondertussen zal ik het technische gedeelte van de vraag ter beoordeling voorleggen aan mijn technische collega's.

Tot besluit wijs ik u nu reeds op onze informatie over klachten na reparatie en onderhoud op onze website.



***

Reactie van Jeanros:

Bouwjaar 2006 nieuw gekocht bij dealer als eenmanszaak / privé



***

Reactie van Michiel Claesen:

Op grond van de door u verstrekte informatie hebben mijn technische collega's het vermoeden, dat de problemen worden veroorzaakt door 'het niet op tijd staan van de motor'.

Schade
Een ieder draagt zijn eigen schade, totdat men kan bewijzen dat een andere partij hiervoor aansprakelijk is.

Ofwel; u dient te bewijzen dat door toedoen van de gasspecialist u nu schade lijdt of heeft geleden.

Rechtsbijstand
Beschikt u over rechtsbijstand? Schakel deze direct in. Expertisekosten vallen doorgaans onder de dekking van een dergelijke verzekering.

Meer informatie over klachten na reparatie en onderhoud op onze website.