Versnellingsbak Audi A3 1.4 TFSI

Vraag gesteld door Amsterdam02 op 21 maart 2018

Ik zit op dit moment met een probleem van een Audi A3 die ik heb gekocht en vol zit met allerlei fabrieksfouten die algemeen bekend zijn over een bepaald model en waar Audi zelf geen verantwoordelijkheid voor neemt om die te herstellen.
Het is een veel voorkomend probeelm waar veel consumenten de dupe van zijn geworden, omdat de dealer altijd verwijst naar de eerste twee jaar garantie, maar als je daarbuiten valt dan heb je gewoon pech!

Het is echt krankzinnig en onvoorstelbaar gewoon dat deze miljoenenverdiener er zo mee wegkomt en de consument die dus een dure auto koopt nog duurder uitkomt omdat er na die twee jaar blijkt dat de auto te kampen heeft met allerlei problemen die nog eens duur zijn om die te laten repareren. Het lijkt erop alsof ze dit met opzet doen zodat de consument blijft betalen. Denk aan waterpomp, versnellingsbak, motorketting enzovoort.

Ik heb met verschillende versnellingsbakken revisor contact gehad en allen hebben bevestigd dat het gaat om fabrieksfout. Ik heb mijn waterpomp vorige jaar vervangen en gisteren weer vervangen, dit gewoon bij Audi. De motorketting is 2 jaar vervangen en de versnellingsbak moet nog gerepareerd worden en al deze drie genoemde onderdelen die gaan met regelmaat stuk bij veel Audi's, dus is er sprake van een fabrieksfout. Ik vraag me af wat ik hieraan kan doen?

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een Audi A3 waarbij verschillende fabrieksfouten al aan het licht zijn gekomen. Audi weigert er iets aan te doen en u vraagt zich af wat u kunt doen.

Om uw vraag te kunnen beantwoorden zou ik graag willen weten om welk type auto het gaat. U mag ook uw kenteken doorgeven via experts@anwb.nl.



***

Reactie van Michiel Claesen:

(T)FSI-motoren
Het is een gegeven dat Audi's met bouwjaar tussen circa 2007-2012 vele problemen geven ten aanzien van distributieketting, zeer hoog olieverbruik en problemen met de DSG versnellingsbak (afgeleverd met onjuiste olie).

Wettelijke garantie
Als er niet langer een beroep op (fabrieks)garantie openstaat, dan kunt u zich als consument onder bepaalde voorwaarden wel beroepen op de wettelijke garantie (conformiteit art 7:17 BW).

Centrale vraag is hier of u het gebrek/de gebreken redelijkerwijs had kunnen verwachten op grond van de koopovereenkomst. Bouwjaar, kilometrage, koopprijs, informatie verkoper spelen hierbij een belangrijke factor.

Levensduur versnellingsbak en distributieketting
Een distributieketting behoort - bij normaal gebruik en regulier onderhoud - een autoleven lang mee te gaan.

Een versnellingsbak heeft - bij normaal gebruik en regulier onderhoud - een levensduur van zeker 250.000 km.

Terug naar verkoper
Voor een beroep op conformiteit dient u de verkoper (garagist/dealer) in de gelegenheid te stellen, de gebreken te herstellen.

Reparatiekosten
Op grond van art 7:21 lid 2 BW zijn de reparatiekosten voor rekening van de verkoper (garagist/dealer).

Rechtsbijstand
Beschikt u over een rechtsbijstandverzekering? Schakel deze dan in.

Geschillencommissie
Geschillen met een BOVAG-garagist kunt u ter beoordeling voorleggen aan de GEschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.



***

Reactie van Amsterdam02:

Beste Michiel,

Ik heb de auto particulier gekocht. En de auto heeft nog geen 150.000 km gereden. De probleem waren al bij 120.000 km al aan de hand. De vorige eigenaar is meteen na aankoop op de hoogte gesteld en wilde er niets aan doen en de dealer verwijst alleen naar de eerste 2 jaar garantie. Kan ik u ook telefonisch spreken?



***

Reactie van Michiel Claesen:

Nu u de auto van een particulier heeft gekocht, is een beroep op conformiteit uitgesloten. Er is immers geen sprake van een consumentenkoop.

De importeur aanspreken haalt evenmin iets uit; omporteur is geen contractspartij.



***

Reactie van Amsterdam02:

Met anderewoorden, gewoon dikke pech?! Terwijl er ik weet niet hoeveel auto’s met hetzelfde probleem rondrijden? Dit kan toch niet? Hier moet toch iets aangedaan worden, neem ik aan, of laten we de Audi lekker zn eigengang maar gaan en de consument laten opdraaien voor de troep die Audi heeft geleverd...?