skoda en sjoemelsoftware: aanbod of claim?

Vraag gesteld door Ronald38 op 13 maart 2018

We bezitten een sjoemeldiesel van skoda uit 2012, die na de software update aanmerkelijk langzamer optrekt in de eerste versnelling. Er is ook een klep vervangen die voor problemen zorgde, was een aardig prijskaartje. Volgens skoda zelf vorig jaar is de inruilwaarde onder de 4000 gezakt. Skoda komt nu met een verhaal dat er veel vraag is naar ons model en gaat in een persoonlijke afspraak met een zogeheten aantrekkelijk aanbod komen. Kan het zijn dat dit met lopende rechtzaken te maken heeft en dat men hier op deze wijze onderuit wil? Wat is de verwachting dat uit een eventuele rechtszaak gaat komen, een vergoeding ook voor degenen die niet meegeaan hebben? Wat is de verwachting dat er uit komt? Wat adviseert u ons? Bijvoorbeeld A ons aan te sluiten bij bv de volkswagenaudiclaim? B te wachten op de uitslag en dat hierna uit te onderhandelen C Als het aanbod bv. 1000 euro boven de normale inruilwaarde zit het te accepteren? We hebben geen idee wat een gunstig scenario is. Graag advies.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een aantal vragen over sjoemelsoftware in uw Seat (2012) en de nadelige gevolgen van een update.

Acceleratie in eerste versnelling
Na de update ervaart u dat uw Seat in de eerste versnelling minder snel optrekt. Of dit daadwerkelijk zo is, is lastig te bewijzen, nu er geen vergelijking meer plaats kan vinden, nu de update reeds uitgevoerd is.

Bovendien blijkt uit onafhankelijk onderzoek door de Duitse RDW (KBA), dat de update geen effect heeft op de prestaties van de auto.

EGR
Na de update kampen vele motoren met een EGR probleem/ De importeur heeft hier een speciale regeling voor gtroffen. Wanneer 1 van 11 genoemde onderdelen - waaronder de EGR - binnen 24 maanden na de update defect raakt, en de kilometrage geen 250.000 km bedraagt, dan wordt de benodige reparatie volledig vergoed door PON.

Waardevermindering diesels
Vooralsnog blijkt nerge ns uit dat de eigenaar van een auto met sjoemelsoftare in geen enkel opzicht hierdoor schade heeft geleden.

Koerslijsten tonen wel aan dat dieslauto's een vrije val doormaken, maar dit is een algemene tendens,welke los staat en niet toegeschreven kan worden aan de 'dieselgate'.

Claim clubs
Vooralsnog ziet het er niet naar uit dat PON met een regeling komt ter compensatie vand e eigenaren van een sjoemeldiesel. Ook is het zeer de vraag of de diverse claimclub's enige succces zullen sorteren, nu uit niets is gebleken dat eigenaren van sjoemel-diesels daadwerkelijk schade hebben geleden.

Meer informatie over dieselgate vindt u op onze website.