Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Motorstoring niet verholpen na 3 mnd, ontbinding koopovereenkomst mogelijk?

Vraag gesteld door PCMvH op 3 april 2015

Geachte heer mevrouw

Ik heb op 5 januari een 2e hands Saab 95 automaat gekocht uit het jaar 2010 met Bovag garantie bij de garage waar ik mijn vorige Saab ook in onderhoud had
Op 8 januari is de auto afgeleverd en bij het wegrijden uit de garage ging het motormanagement waarschuwingslampje aan en de stoelverwarming in beide voorstoelen bleek niet te werken
Ik ben daarop teruggegaan en na het uitlezen met de computer bleek dat de nokkenassensor stuk was
Ik kon er zonder probleem mee op vakantie is mij verteld en daarna zouden beide storingen gerepareerd worden
Ik ben sinds eind januari reeds 7 maal in de garage geweest en ben de auto in totaal 11 hele dagen kwijt geweest maar beide storingen zijn nog steeds niet verholpen

Het gevolg van het mankement nl het branden van het motormanagement lampje is dat de auto al die tijd al blijft hangen in de noodloop
Dat komt omdat als gevolg van de storing de turbo niet maximaal kan worden gebruikt waardoor de motor geen volledig vermogen kan geven.
Met als gevolg langzamer optrekken en de auto blijft langer in de versnelling hangen bij het versnellen

Er is al een nieuwe nokkenassensor geplaatst tevens een nieuw tandwiel motor is inwendig gereinigd op 26 maart en op 9 april doet men weer een nieuwe poging de storing te verhelpen
Tevens heeft men de laatste keer ook een nieuwe verwarmingsmat geplaatst maar bij het wegrijden constateerde ik dat de stoelverwarming het ook nog steeds niet doet
Ik wil 9 april nog even afwachten maar daarna is voor mij eigenlijk de maat vol en zou ik over willen gaan tot ontbinding van de koopovereenkomst en de koopprijs terug willen ontvangen
Tot nu toe rij ik dagelijks in een auto waaraan ik mij als gevolg van de storingen beperkt motorvermogen en niet werkende stoelverwarming verschrikkelijk erger.
Een van de redenen dat ik altijd Saab koop is oa ook de stoelverwarming ivm rugklachten
Indien blijkt dat na 9 april de storingen weer niet verholpen zijn moet ik dan weer een nieuwe poging accepteren
Omdat ik dacht weer een betrouwbare auto te kopen en wij op 9 januari meteen op wintersport zijn gegaan heb ik in januari ook nieuwe velgen en winterbanden gekocht omdat die van mijn vorige Saab niet meer pasten

Wat gebeurt er met deze kosten bij een eventuele ontbinding van de koopovereenkomst

Ik wil voorkomen dat ik door te lang wachten mijn rechten verspeel en dat er straks ook een bedrag aan afschrijving of andere kosten of zoiets dergelijks
op de eventueel terug te betalen koopsom in mindering wordt gebracht

Moet ik eerst zelf nog actie ondernemen bij de garage dmv een brief of gesprek
Of kan ik meteen naar de geschillencommissie voertuigen stappen

Graag uw advies over de te nemen vervolgstappen.
Mvrg PCMvH

Antwoord van Cathy

Antwoord van Cathy

ANWB Expert

U geeft aan dat u een Saab 95 automaat hebt gekocht. Nu blijkt er een motorstoring aanwezig te zijn die de garage niet kan verhelpen. U vraagt of het mogelijk is de koopovereenkomst te ontbinden.

U hoeft als u een auto koopt niet te verwachten dat er direct bij het wegrijden uit de garage een motorstoring optreedt. De garage moet proberen de klachten te verhelpen.

Wanneer dit niet lukt dan kunt u de verkoper schriftelijk aanspreken. In uw brief geeft u aan dat u een auto hebt gekocht die problemen heeft die u niet hoeft te verwachten. En dat u de verkoper voor de laatste keer de gelegenheid geeft de auto te herstellen. Ook geeft u aan in uw brief dat u de overeenkomst wilt ontbinden als herstel niet lukt. U kunt hiervoor gebruik maken van ons stappenplan klachten na aankoop.

Als de auto al enige tijd in gebruik is dan kan er sprake zijn van een gebruiksvergoeding of gedwongen inruilprijs. Dit hangt af van de tijd en het aantal gereden kilometers. In uw geval kunt u de verkoper aansprakelijk stellen voor de aanvullende schade die u hebt. Deze schade dient u zoveel mogelijk te beperken.

Komt u er samen met uw verkoper niet uit dan kunt u uw geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.