Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vervuiling en Distributieketting THP Citroen C5

Vraag gesteld door hansberger op 15 juni 2017

In maart 2011 heb ik een Citroen C5 gekocht. De eerste jaren is de auto door de dealer onderhouden. Daarna door een andere niet-Citroen-garage. Huidige km-stand: 160.000 km.
Afgelopen half jaar veel problemen. Motorstoringen.Nokkenas-problemen.Distributieketting uitgerekt en vervangen. Extreme vervuiling van de motor die aantal keren gereinigd moest worden.
Al met al heeft het behoorlijk wat geld gekost.
Ik begrijp nu dat het om " bekende problemen" bij deze THP-motoren te gaan en ze niet "normaal" zijn. Ik zou daarom de kosten willen verhalen op Citroen.
Citroen Nederland geeft aan dat ik niet in aanmerking kom voor ween coulance-regeling omdat de auto niet dealer-onderhouden is.
Welke mogelijkheden heb ik nu nog om de kosten te verhalen? Heeft dat ook een reële kans van slagen?
Ik krijg graag advies van de ANWB hierin.
Groeten,
Hans

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een nieuwe auto gekocht in maart 2011. In de eerste jaren is de auto dealer onderhouden en naderhand door een willekeurige garage. De auto vertoonde onlangs meerdere problemen waaronder extreme vervuiling van de motor. Die is vervolgens een aantal keren gereinigd en het schijnt een bekend probleem te zijn met betreffende motor. Citroën Nederland geeft aan dat u niet in aanmerking komt voor een coulanceregeling omdat de auto niet dealer onderhouden is. U wilt weten welke mogelijkheden u hebt om de betaalde kosten te verhalen.

Non-conformiteit
Op grond van de wet mag u bepaalde verwachtingen van de auto hebben en ook verwachten dat deze geschikt is voor normaal gebruik. Deze verwachtingen hangen af van onder andere de leeftijd van uw auto, de kilometerstand, de koopprijs en het gebrek zelf.


Coulanceregeling en reparatie
De importeur kan zelf voorwaarden stellen aan een coulanceregeling. U hebt dan juridisch gezien ook geen mogelijkheid om de importeur te dwingen om u tegemoet te komen in de kosten. Een mogelijke claim kunt u daarom alleen bij de verkoper neerleggen. De verkoper moet uiteraard wel de kans hebben gehad om het probleem/de problemen te verhelpen. Ervan uitgaande dat in uw geval niet de verkoper (dealer) de problemen verholpen heeft maar een andere partij (niet-dealer), kunt u dus bij de verkoper niet meer klagen over de gebreken dan wel de daaruit voortvloeiende kosten.


Voor meer informatie over klachten na aankoop, verwijs ik u graag naar onze webpagina: 'Klachten na aankoop'.