Dure reparaties na aankoop occasion.

Vraag gesteld door sandertellinga op 06 april 2018

Ik heb begin oktober 2017 een tweedehands Alfa Romeo gekocht voor EUR 16.500 uit 2010. Verkoper heeft mij meegedeeld dat de auto in goede staat was. Hij stond al wat langer te koop. Ik heb mijn Honda Civic ingeruild. Ik heb EUR 400 van de prijs af weten te krijgen. Het was dus geen stuntprijs. Na een maand was het achterlicht stuk. EUR 200. Na 2 maanden bleek de radiator stuk EUR 700. Nu na 7 maanden is de turbo stuk. EUR 3.000. Ik rij er weinig in, 5.000 km in 7 maanden. Ik rij er rustig in, ondanks dat het een snelle auto is, 240 pk. Dat omdat het geen zuinige auto is. Dealer is BOVAG aangesloten, Seldenrijk te Harderwijk. Vervelende is wel dat ik geen aankoopkeuring heb laten uitvoeren. De reparaties zijn uitgevoerd door een officiële Alfa-dealer en zij zeggen dat het uitzonderlijk is dat deze defecten zich nu al openbaren na 84.000 km op te teller ben dat het niet ligt aan mijn omgang met de auto. Olie in de turbo en de auto is voldoende. Maw dit zou zich normaal gesproken nu niet voor mogen doen. Ik heb de dealer gevraagd een deel van de kosten op zich te nemen. Mijn vraag is: welk bedrag is redelijk om nu te vragen aan de dealer? Ik hoop dat de ANWB meer hier mee te maken heeft gehad en mij een advies kan geven. Met vriendelijke groet, Sander Tellinga. 06-24718043.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht. Binnen enkele maanden heeft u verschillende zaken moeten laten repareren. U vraagt of u de dealer kunt aanspreken voor deze kosten.

Garantie

Als u een auto koopt heeft u daarbij vaak garantie. Afhankelijk van de duur van uw garantie zouden deze kosten onder de garantie kunnen vallen.

De wet

Is de garantie inmiddels verstreken, dan kunt u nog altijd een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Het gebrek moet bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

Gebreken

In uw geval betreft het een auto van 8 jaar oud met 84000 gereden kilometers. U heeft drie problemen gemeld.

  • Het achterlicht is iets wat vaker voorkomt en niet te verhalen is.
  • Bij de radiator is van belang wat de oorzaak is van het gebrek. Dat kan in geval van een radiator ook iets van buitenaf zijn. In dat geval zijn de kosten voor u als eigenaar.
  • De turbo zou langer mee moeten kunnen gaan dan 84000 km. Is de oorzaak inderdaad te wijten aan een gebrek in de turbo zelf, dan kunt u aangeven dat u dit gebrek niet hoefde te verwachten.

U kunt de verkoper aanspreken. Het zou redelijk zijn als de verkoper een deel van de kosten op zich zou nemen. Denk hierbij aan de helft van de kosten.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.