Band met verkeerde loadindex gemonteerd door garage. Gevolg klapband, kan ik de garage aansprakelijk stellen?

Vraag gesteld door RenaultEspace op 03 maart 2017

Op 11 mei 2016 heeft mijn auto een onderhoudsbeurt gekregen, daarbij zijn de twee voorbanden vervangen. Het betreft banden van het type Tyfoon 225/55/17 loadindex 97. Het product blijkt ongeschikt te zijn voor mijn Renault Espace te zijn en heeft schade veroorzaakt.

Wat is het probleem.
Afgelopen dinsdag 28 februari 2017 ben ik met mijn familie (3 kleine kinderen) vertrokken naar Frankrijk en net over de grens van Frankrijk hebben wij een klapband gekregen. We zijn op de snelweg tot stilstand gekomen.

De auto is weggesleept naar een bandenspecialist. Deze bandenspecialist heeft de geklapte band bekeken en vond het vreemd dat deze bijna nieuwe band geklapt was, het profiel was als nieuw (ik heb foto's). Hij constateerde, duidelijk geschrokken, dat de twee bij u gemonteerde voorbanden een te lage loadindex hadden en zei; deze banden zijn ongeschikt voor uw auto. De banden moeten minimaal een loadindex hebben van 101 en niet 97 zoals nu het geval is.
Ik heb de klapband en de andere band in Frankrijk laten vervangen.

Gelukkig reden we op de rechter rijstrook met een lage snelheid en gelukkig kregen we de auto aan de kant zonder over de kop te slaan. Het had heel anders kunnen aflopen.

De garage heeft niet de geadviseerde banden gemonteerd. Naar mijn idee zijn zij hier dus aansprakelijk voor.

Antwoord van Cathy

ANWB Expert

Uw auto heeft een onderhoudsbeurt gekregen en daarbij zijn twee voorbanden vervangen. De banden hadden een loadindex 97. In Frankrijk heeft u een klapband gehad en de Franse garage gaf aan dat er banden waren gemonteerd met een te lage loadindex.

Volgens de website van het RDW heeft uw auto een maximaal totaal gewicht van 2535 kg. Een band met loadindex 97 zou dan voldoende moeten zijn. Een band met die loadindex mag per band 730 kg hebben. 4 banden x 730 kg = 2920 kg. U zou daarmee genoeg marge moeten hebben.

Mocht u van mening zijn dat de garage toch (een andere) fout gemaakt heeft, dan moet u deze fout bewijzen. Alleen met bewijs kunt u verdere juridische stappen ondernemen.



***

Reactie van RenaultEspace:

Door de fabrikant (Renault) wordt minimaal 101 voorgeschreven ook een medewerker van de ANWB technischedienst heeft dit bevestigd. Waarom zou ik andere banden laten monteren op mijn auto die niet voorgeschreven zijn. De banden waren als nieuw. Ik kan toch wel van de garage verwachten dat ze de richtlijnen van Renault aanhouden? Ik wil minimaal het bedrag vergoed hebben wat ik voor de banden heb betaald. De banden die dus binnen 9 maanden en 8000 km op de schroothoop liggen. Is dit onredelijk?



***

Reactie van Cathy Lutgert:

Is de garage waar u de banden hebt laten vervangen een universele garage of een officiële Renault garage?



***

Reactie van RenaultEspace:

Het is uitgevoerd door een universeel (gespecialiseerd in Citroen) bij de Bovag aangesloten autobedrijf. Maar als de ANWB kan nakijken welke banden er onder de auto horen, moeten zij dat toch ook kunnen.

Na wat speurwerk ben ik erachter gekomen dat je als volgt moet rekenen bij een loadindex:
Met de berekening van de Loadindex wordt naar de maximale asdruk gekeken deze is bij mijn auto 1420kg : 2 = 710 kg (op de vooras). Banden met een loadindex van 97 hebben 730 kg en dan is dat niet aan de ruime kant. Ik kan mij zo voorstellen dat als je oneffenheden in de weg tegenkomt dat de druk vele malen hogere wordt en er dus niets voor niets een hogere loadindex wordt geadviseerd.

Ik wil het aankoop bedrag terug van de banden met de verkeerde loadindex geleverd door deze garage, lijkt mij redelijk maar wat vindt u daarvan? Ik heb nu immers weer nieuwe (voor mijn auto voorgeschreven) banden moeten kopen.

Ik hoor graag!



***

Reactie van Harm Zeven:

Wij hebben contact met het RDW gezocht om meer te weten te komen over de voertuigspecificaties.

Het kan enige dagen duren voordat zij deze vraag behandeld hebben.



***

Reactie van Harm Zeven:

Volgens de gegevens uit het RDW-register hebben de assen van uw auto, de Renault Espace, een belastbaarheid van 1420 kg respectievelijk 1410 kg. Een loadindex van 96, wat overeenkomt met 710 kg per band, zou dus al voldoen.

Banden met een loadindex van 97 kunnen op één as zelfs 1460 kg aan. Een te lage loadindex is dus niet de oorzaak van de klapband. De druk inde band wordt door oneffenheden zeker hoger, zoals u stelde, maar daar is de band op geconstrueerd.

Waardoor de klapband wel veroorzaakt is, zou een expertise onderzoek moeten uitwijzen. De vraag is of dit nog te achterhalen is. Mogelijk oorzaak zou kunnen zijn een beschadigde velg, een van buitenaf komend onheil of een productiefout.



***

Reactie van RenaultEspace:

Ik begrijp dat het zou moeten voldoen al vind ik de marge niet heel hoog. Kunt u mij dan ook aangeven waarom zowel de ANWB technische dienst en Renault een loadindex van 101 voorschrijven. Zullen ze toch niet voor niets doen? In Duitsland staat de loadindex zelfs op het kentekenbewijs en dat zou bij mijn Espace dan 101 zijn. Ik lees zelfs op Duitse fora dat als je op banden met een te lage loadindex dan door de fabrikant voorgeschreven loadindex rijdt je aansprakelijk kan worden gehouden voor een ongeluk. Graag uw reactie. .



***

Reactie van Harm Zeven:

Uw vraag is in behandeling. Het antwoord laat helaas nog even op zich wachten maar we zijn er intern mee bezig.



***

Reactie van Lisette Schreuder:

U heeft een nare ervaring met een klapband gehad en vraagt zich af of uw garage in Nederland aansprakelijk is voor het monteren van de verkeerde banden, en of de garage de schade moet betalen als gevolg van de klapband.

Loadindex
Inderdaad zijn door uw garage in Nederland niet de door Renault voorgeschreven banden gemonteerd. Renault schrijft de volgende banden, incl. loadindex, voor: 225/55 R17 101 W XL.
U heeft in Frankrijk nieuwe banden (met loadindex 101) onder uw auto laten monteren. U had mogen verwachten dat banden met de voorgeschreven loadindex gemonteerd zouden worden. In principe kunt u de garage hierop aanspreken, en de kosten van de Franse garage claimen.

Klapband
Voor wat betreft eventuele de schade die is veroorzaakt door de klapband geldt dat de garage alleen aansprakelijk is voor de schade veroorzaakt door de klapband, als kan worden vastgesteld dat de klapband een gevolg is van een verkeerde loadindex van de band.

Het is zonder onderzoek niet met zekerheid vast te stellen wat de oorzaak van de klapband is geweest. Nu de band niet meer beschikbaar is voor onderzoek, ga ik uit van wat de technisch experts hierover weten.

Renault schrijft banden met een loadindex 101 voor uw auto voor. Echter, dat wil niet zeggen dat de gemonteerde banden met loadindex 97 ongeschikt zijn, verboden zouden zijn of dat die banden er niet onder kunnen worden gemonteerd. Ook voor een vol beladen auto voldoet een loadindex 97.

Oorzaak klapband
De ervaring door technisch experts van de ANWB met het testen van banden leert dat een klapband niet ontstaat door een te zware belasting. Dit ongeacht de loadindex (97 of 101). Bij een continu te zware belasting hebben zij geconstateerd dat de band vervormt, hetgeen visueel en in de wegligging is waar te nemen.

De meest voor de hand liggende oorzaak van een klapband is dat de band onderweg lek is geraakt of langzaam is leeggelopen en daardoor veel te heet geworden en daardoor is geklapt.

Op grond van onze ervaringen met het testen van banden is het dan ook niet aannemelijk is dat een tekort schietende loadindex de klapband heeft veroorzaakt. Ik acht de kans klein dat u eventuele schade als gevolg van de klapband kunt verhalen op uw garage.