Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

gekochte auto is voor levering ernstig beschadigd in de wasstraat bij de dealer. zij kunnen dus niet leveren, willem hem repareren en willen dat ik hem dan afneem als nieuwe auto. IK WIL DIT NIET!! kan ik de koop ontbinden?

Vraag gesteld door johndenh@planet.nl op 11 juni 2015

3 weken geleden een Dacia Logan gekocht. 9 juni ben ik gebeld dat ik hem 11 juni (vandaag kon komen ophalen.
10 juni heb ik het geld overgemaakt o.v.v. een kenteken en aanmeldnummer die de garage mij heeft doorgegeven.
10 juni in de middag ben ik gebeld dat bij de dealer de auto in de wasstraat ernstig is beschadigd aan de gehele rechterkant en zij hem eerst moeten repareren/herstellen voordat zij hem kunnen leveren.
Ik heb aangegeven dat ik geen herstelde auto wil hebben omdat ik een nieuwe heb gekocht,opmijn vraag dan een andere te leveren isgezegd dat dit 5 manden duurt., tevens geeft dealer aan dat dit zo niet werkt en de auto na reparatie/herstel gewoon moet worden afgenomen.
Dit kan toch niet!!!!!!!! ik wil de auto niet meer en wil de koop ontbinden en mijn geld terug.
Ik ga vandaag naar de autodealer om e.e.a. te bespreken, zij kunnen mij toch niet verplichten op deze manier een auto af te nemen?

Ik hoor graag snel van u.

Groeten.

Antwoord van Michiel

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Vlak voor levering van uw nieuwe auto bericht de dealer, dat de auto schade aan de achterzijde heeft opgelopen. De dealer geeft aan de schade te zullen herstellen. U wilt de auto om deze reden niet afnemen. U vraagt zich af wat in deze uw rechten zijn.

Ondanks dat ik me goed kan voorstellen, dat voor u de aardigheid van uw nieuwe auto af is, heeft u - juridisch bezien - in principe te dulden dat de dealer de auto - naar behoren - zal herstellen. Een en ander zou anders kunnen zijn, wanneer er bijvoorbeeld meerdere (ernstige) gebreken aan de nieuwe auto kleven.

Indien de dealer uw verzoek tot vervanging (andere nieuwe auto) afwijst, heeft u derhalve genoegen te nemen met herstel van desbetreffende auto. Wel is het zo, dat u aanspraak kunt maken op schadevergoeding (waardevermindering). Uw autoverzekering kan voor u middels de NIVRE formule een berekening maken.



***

Reactie van gretadevassy:

Beste John,
Bij ons is vorige week hetzelfde gebeurd.
We zouden op 5 dec onze nieuwe Dacia lodgy ophalen.
Ik had alles op donderdag 3 dec overgemaakt, ook de verzekering geregeld, worden we om half 4 opgebeld dat tijdens het tanken er een aanrijding is geweest met onze nieuwe auto. De auto die wij nog niet eens gezien hebben heeft schade aan de bumper en achterklep.
We leggen een kapitaal neer en krijgen er een beschadigde auto voor terug! Tuurlijk wordt hij gerepareerd, maar wat is de eerste vraag bij inruil?? Heeft u er schade mee gehad? Nou hij stond nog niet eens bij ons op de stoep.
Week later kunnen we de Dacia ophalen! Wordt ik 3 uur daarvoor opgebeld... Eh. Sorry. De Dacia kan niet afgeleverd worden, omdat ze bericht hebben gehad dat er iets mee is, en tot nader order wordt hij niet afgeleverd!!

Wij kopen een gloednieuwe auto, waarmee voordat hij bij ons is al schade mee is en waarmee dus mankementen zijn.
Pfff wij willen deze auto helemaal niet meer!!

Mag ik vragen hoe het is afgehandeld, en wat zijn onze rechten?? Laat ze maar een goede deal overhandigden. Hebben we recht als we zeggen dat we weer 5 maanden gaan wachten en een nieuwe auto met daar bij de zelfde condities die we hadden afgesproken gelden? Hebben we dat recht?
Ik heb geen zin in een auto waarvoor we een klappend betalen en waarmee vooraf al een ongeluk mee is gebeurd en waarmee iets niet goed is van de fabriek?
Ik koop niet voor niets nieuw!!

Hebt u tips voor ons? En hoe is het bij u afgehandeld??

Alvast dank. Greta