Auto gekocht met afleveringskosten en apk, na 8 weken defect
Vraag gesteld door boetoek op 7 augustus 2015
Beste,
Inmiddels 10 weken geleden kocht ik een nieuwe tweedehands auto bij een garage. Ik kocht deze met afleveringskosten van €495,- waarbij een apk zat en de auto helemaal gecontroleerd zou worden op gebreken. Ik maakte hun voor de apk attent op de remmen die er niet al te best uit zouden zien volgens een kenner. Twee dagen later reed ik over de autoweg en viel mijn wagen uit, de motor liep nog wel maar er was geen trekkracht meer. Dit gebeurde 10x op het traject van Antwerpen naar Zuid-Limburg. Ik ben de dag daarna naar de garage terug gegaan en heb hem laten uitlezen. Er was niks te vinden en de rede was waarschijnlijk vervuilde brandstof, kon gebeuren.
Ik ben acht weken later met mijn gezin richting Oostenrijk vertrokken voor vakantie.
Na 400km deed zich hetzelfde probleem weer voor, na twee keer op korte tijd zijn we gestopt en hebben de ANWB gebeld. Er is toen besloten om door te rijden met regelmatige pauzes zodat de auto kon afkoelen mocht dit het probleem zijn. Zo zijn we opzich veilig op ons vakantie adres aangekomen al begon bij de laatste 100km de remmen vreemde geluiden te maken.
Aangekomen heb ik weer de ANWB gebeld en is er besloten om de auto in een garage aldaar te laten nakijken. Al snel kwam deze garage met de uitslag, de benzinepomp was kapot waardoor het uitval probleem ontstond en re remmen waren volledig versleten, zowel de schijven als de blokken, op twee blokken was ik zelfs ijzer op ijzer aan’t remmen.
Ik ben dus van mening dat ik met een auto de weg op ben gestuurd die niet in orde was, ook al had ik €495,- betaald om de auto na te laten kijken. Heb nog zelfs aangegeven dat een kenner het was opgevallen dat de remmen slecht waren. Nu staat er op het keuringsrapport dat de remmen slijtage beginnen te vertonen, maar dat vind ik toch nog wat anders dan binnen acht weken helemaal versleten. Ik heb bij de aankoop zelfs vermeld dat ik binnenkort op vakantie zou gaan naar Oostenrijk en gevraagd of dit geen probleem zou zijn met remmen die slijtage begonnen te vertonen. Nee dat was geen probleem volgens de garage, maar het kan zijn dat je over een half jaartje er eens naar moet laten kijken.
Ik kreeg een offerte van de garage in Oostenrijk, €2100,-
Weer contact met de ANWB over wat ik hiermee zou doen, ook de garage in Nederland al ingelicht, besloten de auto te laten maken.
Na een week was de auto eindelijk klaar (vakantie voor de helft om) en de remschijven met blokken kreeg ik netjes mee naar huis, de pomp niet, die moest blijkbaar terug naar de fabriek gestuurd…???
We zijn veilig naar huis kunnen rijden zonder verdere problemen en het probleem lijkt nu opgelosd, echter zit ik met een forse schade van €2100,-
Ik ben met dit hele verhaal naar mijn garage gestapt en na wat gesprekken zijn zij mij nu bereid om me de €495,- afleveringskosten terug te storten omdat zij vinden dat ze dit toch beter hadden moeten nakijken.
Mijn vraag is nu, is dit een redelijk bod? Ik heb toch ook onderdelen moeten betalen, de auto was onveilig en nu blijkt ook nog dat de auto olie verbruikt.
Kunt u mij hier aub in adviseren? Genoegen nemen met de €500 of meer vergoeding vragen?
Is het ook verstandig om de RDW hierover in te lichten?
De garage geeft toch een keuring af uit hun naam die niet deugt.
Ik hoop dat u mij hiermee kunt helpen want het is toch wel een grote smet op onze vakantie geworden.
Met vriendelijke groet.
Antwoord van Cathy
ANWB ExpertU hebt een auto gekocht met nieuwe APK en € 495 afleveringskosten betaald voor een volledige controle van de auto.
Binnen 2 dagen valt de auto 10 keer uit tijdens het rijden. De garage vermoedt dat er sprake is van vervuilde brandstof. Helaas herhaald dit probleem zich tijdens uw vakantie en blijkt de oorzaak een kapotte benzinepomp te zijn. Ook blijken de remmen volledig versleten.
In uw vraag meldt u niet of u garantie op de gekochte auto hebt gekregen. In mijn antwoord beperk ik me dan ook tot uw wettelijke rechten.
U mag verwachten dat een zaak die u koopt voldoet aan de redelijke verwachtingen en geschikt is voor normaal gebruik. U hebt bij uw aankoop extra betaald voor een volledige controle van de auto en voor een APK. Binnen 8 weken zijn er twee ernstige defecten aan de auto waardoor de auto niet meer geschikt is voor normaal gebruik.
De eerste zes maanden na aankoop staat u volgens de wet extra sterk. De verkoper moet dan de gebreken herstellen tenzij hij kan aantonen dat u de auto verkeerd hebt gebruikt. Dat lijkt me hier niet het geval. In uw geval was het niet mogelijk dat de verkoper zelf de gebreken herstelde omdat u in Oostenrijk was. Belangrijk is wel dat u de verkoper op de hoogte heeft gesteld voorafgaand aan de reparatie.
Ik ben van mening dat het aanbod van de verkoper alleen de afleveringskosten terug te betalen onvoldoende is. De verkoper zal u de kosten van herstel moeten betalen naar Nederlands prijspeil. Omdat u nu een auto hebt met nieuwe remmen kan het redelijk zijn een klein bedrag af te trekken vanwege nieuw voor oud.
Meer informatie over klachten na aankoop en ons stappenplan vindt u op onze website.
***
Reactie van boetoek:
Beste Cathy,
Dank voor je antwoord.
De auto heeft geen garantie omdat de aankoopwaarde te laag is.
Iets waar ik ook nu pas achter ben gekomen.
Heb ik nu toch nog de boven genoemde rechten?
Ik heb toch een goedgekeurde auto in mijn handen gekregen die helemaal niet goed bleek te zijn, wie weet wat had kunnen gebeuren?
***
Reactie van David Sjoer:
Nu er geen sprake is van garantie, kunt u inderdaad een beroep doen op uw wettelijke rechten. In de wet staat namelijk dat u mag verwachten dat een zaak die u koopt voldoet aan de redelijke verwachtingen en geschikt is voor normaal gebruik. Zoals eerder aangegeven kunt u gebruik maken van ons stappenplan.
***
Reactie van boetoek:
Dus ik mag best een aanzienlijk bedrag van die 2100 euro als schadevergoeding vragen? Ze bieden me nu 500, ik zit nu een beetje in dubio of dat aannemen en in ieder geval iets krijgen of een langere procedure starten waarbij ik zelf niet weet of ik ergens recht op ga krijgen.
***
Reactie van David Sjoer:
Zoals mijn collega al aangaf, zou het aanbod van de verkoper om alleen de afleveringskosten terug te betalen onvoldoende zijn. De verkoper zal u de kosten van herstel moeten betalen naar Nederlands prijspeil. Omdat de auto nu is voorzien van nieuwe remmen kan het redelijk zijn een klein bedrag af te trekken vanwege nieuw voor oud. Mogelijk is de garage aangesloten bij de BOVAG. In dat geval kunt u het geschil namelijk voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Indien dit niet het geval is, dient u inderdaad een civiele procedure te starten. Meer hierover leest u hier.
Deel deze pagina