Garantie termijn verlopen.

Vraag gesteld door zanger36 op 28 oktober 2018

Juni 2016 twee elektrische fietsen gekocht bij Amslod. na enige maanden een gebroken spaak. Na drie gebroken spaken bij een fiets het achterwiel opnieuw gespaakt. Nu, twee weken geleden inmiddels vijf maal een spaak gebroken. Ik heb Amslod gevraagd bij de tweede fiets ook de spaken te vervangen en te vernieuwen. Geen sprake van zegt Amslod, de garantie termijn is verlopen. Wat vindt u hiervan?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft in 2016 twee elektrische fietsen gekocht. U heeft al meerdere malen spaken moeten vervangen. Nu zou u graag preventief spaken laten vervangen. De garantie is echter voorbij. U vraagt wat uw rechten zijn.

Als er nog garantie is dan vallen gebreken onder de garantie. Is de garantie voorbij, dan valt u terug op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest.

In uw geval betreft het een fiets van twee jaar oud. Daarbij kunt op zich wel aangeven dat u deze kosten niet hoeft te verwachten. Het moet echter wel duidelijk zijn dat de spaken vervangen moeten worden als gevolg van een gebrek aan de fiets zelf en niet door bijvoorbeeld het gebruik van de fiets. Staat dit vast, dan is het redelijk als de verkoper een deel van de kosten op zich zou nemen.

Preventief vervangen kunt u niet afdwingen. Er moet daadwerkelijk sprake zijn van een gebrek.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.