Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Uitbalanceren nieuwe banden

Vraag gesteld door G. Galesloot op 2 mei 2024

Mijn citroen jumper 640(possl buscamper) heeft nieuwe banden gekregen bij een service beurt.
Naar huis gereden niets gemerkt nl in de stag gereden 50km per uur. 2 dagen vertrekken we en ik rij de snelweg op en hoe harder ik rij hoe meer het stuur begon te trillen. Ipv om te keren ben ik naar onze bestemming in groningen gereden en heb de dealer gebeld. Kreeg als antwoord dat er een onbalans was. Op de vraag hoe dat kon kreeg ik een onduidelijk antwoord als zijnde dat balanceren niet in elk geval nodig was. Vreemd overals staat nieuwe banden balanceren. Een garage bij de camper plaats gebeld en de situatie uitgelegd. Kon volgende dag komen. Beide voorwielen gaven als uitslag 10- 60
Hij heeft ze gebalanceerd en na proefrit probleem verholpen. Deze waren dus niet gebalanceerd. Toch gevraagd om de achterwielen ook te balanceren.
Hierbij de opmerking dat ik bij de dealer 2 jaar geleden grote kunststof wieldoppen op de stalen velgen heb laten zetten. Deze zitten achter de wielbouten. Toe hij de wielen eraf haalden wielen bij beide wielen een loodstrip op de grond. Dus ze op de machine zetten met de loodstrips had geen zin. Die werden verwijderd en de wielen werden op de balaceer machine gezet en voor beide wielen kwam het getal van 95 op het scherm. Hier keek hij van op, dit viel buiten de inteval die normaal was. ER moest iets met de velgen of de banden zijn. Hij heeft ze gebalanceerd. Op mijn vraag of je dit dan moet oplossen met balanceren zei hij dat dit niet de eerste optie zou zijn maar daar het om achterwielen ging het minder erg was dan bij voorwielen. Mijn concrete vraag is wat moet ik hier van denken?? Een dealer die nieuwe banden niet balanceert en achterwielen die zo'n hoge waarde geven.

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U heeft een aantal vragen over het balanceren van de wielen van uw camper.

Nadat er twee nieuwe voorbanden gemonteerd zijn ervaarde u een trilling zodra u de snelweg op reed. Het lijkt er op dat de nieuwe banden niet gebalanceerd zijn, dit is ook bevestigd door de garage die de banden gemonteerd had. Dit is opmerkelijk, en onbalans is wel te verwachten na het monteren van andere banden op de velgen. Waarom de garage de wielen niet gebalanceerd heeft kan ik niet verklaren maar men hoort dit altijd te doen.

Onbalans in de achterwielen is vaak veel minder opvallend of storend. Dit verklaart wel dat u er geen erg in had dat de balanceergewichtjes losgeraakt waren en niet meer hun taak konden verrichten. Nu bleek dat er een grote onbalans aanwezig was, ter correctie moesten en gewichtjes aangebracht worden van maar liefst 95 gram. Dat is inderdaad buitensporig veel, vaak kan de monteur de band op de velg verdraaien waardoor er veel minder gewicht ter correctie moet worden aangebracht. In dat geval corrigeert een deel van de onbalans in de band de onbalans en de velg.

Hoe dan ook, bij montage van nieuwe banden moeten deze gebalanceerd worden. Dit lijkt nagelaten te zijn door de garagist. U kunt hem daar zeker op aanspreken.
Meer informatie over banden van de caravan en camper kunt u lezen op onze pagina hier over.