Koop Citroën C5 Aircross
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 11 mei 2024
In mijn zoektocht naar een andere auto heb ik een occasion gevonden die aan onze wensen voldoet (4,5 jaar oude Citroen C5 Aircross). De auto ziet er goed uit en is de eerste vier jaar jaarlijks onderhouden bij een merkgarage. Na vier jaar is de distributieriem vervangen. Als ik het goed begrijp is dat op zich passend bij deze auto’s.
Een halfjaar na deze beurt is de auto verkocht. Rondom die verkoop is de auto bij een algemene garage onderhouden en is wederom de distributieriem vervangen. De auto heeft in de tussentijd ongeveer 12.000 km gereden.
Is deze tweede vervanging een reden om twijfels te hebben over de kwaliteit van de motor / extra (en zo ja: welke) vragen te stellen aan de verkopende garage?
Merk: Citroën
Type: C5 Aircross
Bouwjaar: 2019
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 130
Antwoord van Jos
ANWB ExpertDe mogelijke kandidaat Aircross van 2019 heeft al tweemaal een nieuwe distributieriem gekregen. U vraagt of u daar terecht twijfels bij moet hebben.
Onder de kap van deze auto vindt u toch eigenlijk wel de inmiddels beruchte 3 cilinder 1.2 PureTech motor die spijtig genoeg een twijfelachtige reputatie heeft. In basis is de distributieriem daar de feitelijke oorzaak van, met vroegtijdige vervangingen én nog weleens de nodige gevolgschade waar deze 'natte riem' constructie debet aan heeft.
Deze betrekkelijk jonge auto heeft al een behoorlijk sleutelverleden opgebouwd dat toch echt te maken heeft met wellicht wat verkeerde constructieve keuzes van de fabrikant. Ook in de media is er al méér dan wenselijk veel aandacht besteed aan deze motor, zoals u ook kunt lezen op onze PureTech pagina. Enige voorzichtigheid en gezonde argwaan lijkt me helaas wel terecht.
Deel deze pagina