Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Cilinderuitschakeling

Vraag gesteld door P. Groen op 5 mei 2024

Als een auto is uitgerust met de optie om de helft van de cilinders uit te schakelen om daarmee zuiniger te rijden, is dat niet een geval van 'penny-wise-and-pound foolish' ? De korte termijn voordelen wegen toch geenszins op tegen de nadelen door de onregelmatige slijtage van de cilinders als steeds dezelfde cilinders worden uitgeschakeld en de overige (veel) zwaarder worden belast?

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt of cilinderuitschakeling niet zorgt voor extra interne belasting.

Dit soort technieken zijn helaas nodig om de verbrandingsmotor zo min mogelijk te laten vervuilen. Het laat wel zien wat er allemaal bij komt kijken om de impact van gebruik van brandstofmotoren te beperken. Voornamelijk wanneer dit soort toepassingen nieuw zijn worden ze met enige scepsis ontvangen. Denk ook aan de introductie van start-stop systemen, de katalysator, elektronische brandstof injectie en bijvoorbeeld het roetfilter.
Intussen zijn dergelijke systemen zo geavanceerd dat ze eigenlijk alleen maar ingrijpen wanneer dit verantwoord is. Ze zullen zelden tot nooit zorgen voor schade aan de motor. Maar ik moet toegeven dat zulke systemen de techniek er niet eenvoudiger op maken, en hoe gecompliceerder is iets, des te meer kan is er op falen. Voor techniek geldt nog altijd: wat er niet op zit kan ook niet stuk.
Eigenlijk zien we nu gelijk twee argumenten om over te stappen op elektrische aandrijving: 
* Het voertuig stoot geen schadelijke gassen uit
* De techniek is een stuk eenvoudiger en hierdoor minder storingsgevoelig
Natuurlijk zijn er een hoop voor- en nadelen op te noemen wat betreft de impact van elektrisch rijden op de omgeving. We proberen dit allemaal te behandelen op onze site: hoe groen is elektrisch rijden?.