Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Accu en garantie van Jaguar

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 1 mei 2024

 Ik rij met heel plezier een Jaguar I-pace. Ik heb deze auto overgenomen van de eerste eigenaar. Nu blijkt dat deze auto accu problemen kan krijgen en dat wordt een probleem wanneer de batterij uit de garantie gaat vallen, want dan zijn de kosten erg hoog voor vervanging terwijl de rest van de auto nog helemaal super is. Bijvoorbeeld vervangen van de hele accu 50.000 of 1 van de 36 cellen zo'n 6000 euro per cel. Ik overweeg dus de auto te verkopen net voordat de garantie voorbij is.
Kunnen jullie eens een onafhankelijk onderzoek naar doen. Veel particulieren die een tweedehandse electrische auto overnemen kunnen behoorlijk in de problemen komen wanneer de batterij het begeeft. Ofwel, de auto kan ineens van een waarde van 30.000 (5 jaar ouden Jaguar I-pace) naar 0 gaan. Kunnen jullie hier wat mee om daarover onderzoek te doen en een artikel te schrijven? 

Mijn vraag ging over de kosten van de batterij wanneer deze niet meer onder de garantie vallen.

Bij de Jaguar ipace zijn cellen vaak instabiel en worden deze onder garantie vervangen. 

Echter buiten de garantie kost dat 6.000 euro ex btw.

Er zitten 36 cellen daarvan in de auto. Een complete batterij vervangen kost 50.000 euro.

Zodra de batterij uit de garantie valt wil je de auto kwijt anders zijn de kosten bij een kapotte cel niet meer te overzien t.o.v. een conventionele auto met motor.

Zouden jullie daar eens een artikel willen schrijven en onafhankelijk onderzoek willen doen bij de verschillende fabrikanten.

Eventueel tweede hands kopers waarschuwen dat hun ze opgescheept kunnen worden met enorme kosten wanneer een batterij kapot gaat.

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U heeft twijfels aan de accu van de Jaguar en vraagt hoe het hiermee zit na de garantie.

Het hoogspanningsaccupakket van de I-pace staat bij ons niet bekend als problematisch. Jaguar geeft immers ook 8 jaar garantie op deze accu.
Mochten er toch problemen ontstaan buiten de fabrieksgarantie dan kunt u altijd terugvallen op conformiteit. Dit is wat u van de auto, bij normaal gebruik en onderhoud, zou mogen verwachten. Ziet u onze pagina over dit onderwerp: wettelijke garantie.

Intussen doen we al jaren praktijkervaring op met elektrische auto’s en de deze zijn eigenlijk erg gunstig. Maar heel zelden moet een accu vervangen of hersteld worden. Ziet u onze pagina: het accupakket van de elektrische auto. Ook universele garagebedrijven gaan zich steeds meer toeleggen op onderhoud en reparatie van elektrische auto’s. We zien dat er ook vanuit deze richting oplossingen worden geboden die voor u als consument financieel gunstig zijn. Ziet u alleen al specialisten zoals NexDrive en garagebedrijven die zijn geschoold door GMTO.

Uiteraard zijn wij zeer geïnteresseerd in dit onderwerp en hierbij dan ook een oproep indien aan mensen die zich herkennen in het door u gestelde probleem.

 

Reacties

A. Alderliesten

Auteur - 6 juli 2024

Ik herken het probleem. Sinds maart 2023 zijn er problemen met de accu. In april de aankondiging dat de accu zal worden vervangen. Moet nog steeds gebeuren. Dus de facto bijna 1,5 jaar op een te lage actieradius moeten rijden. dat valt toch tegen voor een auto uit deze prijsklasse.

Pieter

ANWB Expert - 15 juli 2024

Helaas zijn er intussen meerdere problemen bekend die tot gevolg hebben dat de actieradius van de I-Pace nogal kan tegenvallen. Hierbij moet worden opgemerkt dat de opgegeven WLTP-norm in de praktijk bij elke elektrische auto echt maar heel zelden gehaald wordt. Ziet u bijvoorbeeld ED I-pace rijdt geen 480 kilometer.

Hopelijk kan de accu bij uw auto snel vervangen worden en zijn in uw geval de problemen daarmee verleden tijd.