Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Turbo vervangen?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 4 april 2024

In mijn Seat Alhambra ging het EPC lampje branden en dat ging gepaard met verlies aan vermogen. Na een reset ging de storing weg en was alles weer normaal. In de tussentijd heeft hetzelfde zich nog eens voorgedaan.

Bij uitlezen is er geen storing maar in de historie staat wel dat er een compressieprobleem geweest is. Het lijkt voor mij dan op het eerste gezicht iets met de turbo. Hoewel er geen rook te zien is en er ook geen overmatig olieverbruik is.

Er staat 200.000 op de teller maar ik zou de auto graag nog een 30.000km rijdende houden voor ik hem weg doe.

Ik zag dat een vervangingsturbo zo'n 1350 euro kost en als daar nog arbeid bij komt wordt het pittig. Op deze leeftijd kan ik wellicht ook wachten op andere reparaties zoals de koppeling. Is te onderzoeken in hoeverre dat op korte termijn te verwachten is? Want als dat gebeurt moet je in totaal toch aardig wat versleutelen.

Hoe staan jullie tegenover revisieturbo's of niet originele turbo's om de kosten wat te sparen? Ik hoor verhalen over Chinese "meuk" maar het is de vraag of dat bezwaarlijk is. Want de originele turbo kan ook wel in China gemaakt zijn.

Ik hoor graag wat jullie mening is.

Merk: Seat
Type: Alhambra
Bouwjaar: 2015
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 150
 

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt of de turbo vervangen moet worden nu u een aantal keer een storing heeft gehad aan de Alhambra.

De conclusie dat de turbo de oorzaak is van de problemen is nogal voorbarig. Het advies is om een goede diagnose te laten stellen door een garage of specialist. Wellicht is er een heel andere oorzaak van de EPC storing, dan moet deze oorzaak verholpen worden en is vervangen van de turbo niet zinvol. Een diagnose kunt u bijvoorbeeld laten stellen door een bedrijf dat is aangesloten bij GMTO: GMTO diagnosespecialist.

Dan uw vraag over de kwaliteit van een revisie turbo: er zijn inderdaad veel vervangingsonderdelen op de markt met veel kwaliteitsverschillen. Omdat het vervangen van de turbo ook redelijk arbeidsintensief is zou ik hier geen risico mee nemen; laat de turbo leveren door de zelfde partij die de turbo monteert. Zo zal er nooit discussie ontstaan wanneer deze defect raakt binnen de garantietermijn, want wie is verantwoordelijk voor de arbeidskosten bij een keer extra in- en uitbouwen? Maar ook gereviseerde of imitatie turbo’s, geleverd door een gerenommeerd bedrijf, kunnen betrouwbaar zijn. Deze zijn helaas wel vaak aan de prijs inderdaad.

De auto heeft intussen een kilometerstand van rond de 200.000km, we zien wel vaker dat vanaf deze kilometerstand bijkomende kosten helaas onvermijdelijk zijn. Te gelijk schrijft de auto ontzettend weinig af dus de extra kosten kunt u vaak hier weer tegen wegstrepen. Een goede calculatie van autokosten kunt u eenvoudig berekenen door gebruik te maken van ons autokosten programma.
 

Reacties

B. Princen

ANWB-lid - 5 april 2024

Dank voor de snelle reactie. Beter onderzoek is inderdaad wel op zijn plaats. Inderdaad is de afschrijving van de auto nu laag en is een goede reparatie ook wel wat waard. Mocht het de turbo zijn dan denk ik dat ik naar een nieuwe vervangingsturbo van een alternatief merk ga kijken. Ik zag inmiddels dat Nissens, Alanko, Ridex,  JP-Group allen Duitse of Deense merken zijn. De turbo's van deze merken zijn ongeveer de helft van de prijs van een nieuwe.

Pieter

ANWB Expert - 8 april 2024

Deze turbo’s zijn inderdaad goede alternatieven.  Maar inderdaad, eerst moet er een goede diagnose worden gesteld. Wellicht is een heel ander onderdeel de veroorzaker van de klachten, zo kan een versleten of vervuilde EGR klep of bijvoorbeeld de luchtmassameter voor gelijkwaardige storingen zorgen.

B. Princen

ANWB-lid - 11 april 2024

Inmiddels laten uitlezen en er is geconstateerd dat het niet de turbo was maar de laaddrukregelaar. Deze is gereset. De storing is weg en behalve dat lijkt de auto nu veel soepeler te rijden.  

Pieter

ANWB Expert - 12 april 2024

Dank u voor het delen van de afloop. Goed om te horen dat uit de diagnose de oorzaak naar voren kwam en dat een betrekkelijk eenvoudige reparatie al voldoende was! Dat scheelt toch weer een flinke reparatie, die dan waarschijnlijk ook niet tot de oplossing zou hebben geleid.