Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Toekomst camper op diesel

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 3 mei 2023

We hebben een Hymer camper gekocht uit 2020 welke een euro 6 fiatmotor heeft.
Het doel was deze na 6 jaar weer te verkopen en het bedrag daaruit te gebruiken voor verre reizen.
Echter onze zorg is nu de omgang met Diesel auto/campers.
Als alles doorzet qua milieu eisen etc. kan de marktwaarde van diesels aanzienlijk in waarde gaan dalen.
Wij overwegen nu zelfs weer de camper te gaan verkopen om een aanzienlijke waarde daling voor te zijn.
Mijn vraag is: welke visie of wat voorziet de ANWB momenteel t.a.v. deze ontwikkeling?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een camper gekocht uit 2020 om over pakweg 6 jaar weer te verkopen. U vraagt zich af of de waardevermindering de komende tijd niet extreem gaat doortikken, omdat diesels qua strenge emissie eisen nagenoeg geen toekomst meer hebben.

Milieuzones

Diesels van de oudere generatie zullen in de toekomst in Europa steeds vaker tegen milieuzones aanlopen bij bezoek aan een grote stad. De inzet is uiteraard het verbeteren van de luchtkwaliteit in de grote steden. Andere beperkingen zijn er echter niet en is zélfs de oudere generatie campers voor de toekomst zeker niet kansloos. De beperkingen zijn slechts gericht op stadsbezoek en niet het recreëren buiten de stad.

Conclusie

Ik begrijp uw argwaan voor de toekomst maar het aantal camper bezitters in Nederland is nog nooit zo hoog geweest. En dat geldt ook voor de vraagprijzen die torenhoog zijn. Campers zijn vrijwel altijd voorzien van een dieselmotor. Dat is prima voor het gebruik bij dergelijke voertuigen. Ook voor de komende 6 jaar en langer, omdat een schoner alternatief voor uw euro 6 Fiat diesel nog lang niet voorhanden is. Ik durf gerust te voorspellen dat aan het einde van de geplande gebruiksjaren, uw Hymer camper nog een zeer respectabele restwaarde zal hebben en zal naar verwachting de vraag naar campers allen nog maar toenemen. En met een schone euro 6 diesel zit u wat uitstoot betreft ook aan de goede kant van de streep en wordt uw camper op termijn óók aantrekkelijk voor bezitters van meer vervuilende campers. Om maar te benadrukken dit ook nog eens een schone generatie camper is, er nog lang geen passend alternatief is voor diesel kampeerwagens, en ik dus niet bang ben voor een enorme afwaardering van deze camper.

 

Reacties

G. Dijkhof

Auteur - 28 juli 2023

Beste Jos.

Wij zijn in het bezit van een Peugeot J5 camper uit 1987.
Over 3,5 jaar valt hij onder de oldtimers.
Is er een uitzonderingsregel voor de campers van deze leeftijd vwb de milieuzones?
Hartelijke groet, Gerrit  

Jos

ANWB Expert - 29 juli 2023

Voor Frankrijk en Duitsland geldt er wel een uitzondering voor oldtimers. In Frankrijk echter alleen voor de Frans gekentekende klassiekers. Dus de betreffende Peugeot zal als Nederlands gekentekende oldtimer geweerd worden.

In Nederland wordt een auto vanaf 40 jaar beschouwd als een oldtimer. Echter een oldtimer is volgens de Duitse regels ouder dan 30 jaar. Dus de Duitse milieustickers zijn voor auto's met een leeftijd tot 30 jaar. Ouder dan 30 jaar is een sticker niet nodig maar worden oldtimers wél toegelaten. Uw Peugeot inmiddels de 30 jaar gepasseerd. U bent dus binnen Duitse milieuzones welkom zónder sticker, ook wanneer het een Nederlands gekentekende auto betreft.

Voor meer aanvullende info over de vrijstelling voor oldtimers zie onze pagina Milieuzone Duitsland.

Zie ook Milieustickers en milieuzones in Europa