Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Voor- en nadelen EV versus hybride

Vraag gesteld door op 9 juli 2022

Wat zijn de voor- en nadelen van electrisch versus hybride auto?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert


Hybride óf elektrisch. U vraagt wat de voor- en nadelen zijn.

Elke auto met een stekker is tenminste voor een deel elektrisch, maar niet per se volledig elektrisch. Je kunt stekkerauto's indelen in vier categorieën: plug-in hybrides, elektrische auto's met range-extender, volledig elektrische auto's en waterstofauto's. We leggen de verschillen uit en geven de voor- en nadelen van deze verschillende technieken: Welke soorten elektrische auto's zijn er?.

Dan is er nog de traditionele hybride zónder stekker die eigenlijk al een kwart eeuw op de markt is. Het verschil tussen deze hybride en de plug-in (PHEV) versie is misschien ook nog relevant om nader te verklaren.

Hybride-auto

Het voordeel van een hybride-auto is dat deze zuiniger is dan een vergelijkbare benzine-uitvoering zonder elektrische ondersteuning. Met een (bv) Prius of Auris is een verbruik te realiseren dat normaal gesproken een veel kleinere benzine-auto aan de dag legt. Het extra gewicht valt mee door het relatief kleine accupakket. Er is geen subsidieregeling, maar door de lage uitstoot is de aanschafbelasting BPM lager. Een soort verkapte subsidie dus.

Plug-in hybride

Een plug-in hybride heeft een grotere accucapaciteit, de accu is ook zwaarder. De auto kan een aantal tientallen kilometers volledig elektrisch rijden en zuiniger rijden dan een hybride zonder stekker, maar het verbruik hangt wel sterk af van de frequentie van laden aan de paal of stopcontact. Als een plug-in hybride niet vaak genoeg aan het stopcontact kan moet u rekening houden met een fors hoger verbruik.

Tarief

Voor auto's met een CO2-uitstoot van 1 tot 50 gram per kilometer (plug-in hybride) geldt tot en met 2024 een halftarief voor de motorrijtuigenbelasting. In 2025 wordt dat een driekwarttarief en vanaf 2026 geldt voor deze categorie het voltarief. Een plug-in hybride raden wij niet zo snel aan voor automobilisten die weinig kilometers maken. Door de productie en gebruik van grondstoffen begint een dergelijke auto met een CO2-achterstand ten opzichte van een benzine-auto, die door het maken van kilometers moet worden 'ingehaald'.