Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Bandenlabel

Vraag gesteld door H. van der Wielen op 27 maart 2022

wat is de betekenis van het energielabel bij nieuwe autobanden? Is dat belangrijk?

Antwoord van Menno

Antwoord van Menno

ANWB Expert


U vraagt wat de betekenis is van het energielabel bij nieuwe autobanden en of dat belangrijk is. 

Het Bandenlabel informeert over 3 eigenschappen van de band:

  • Brandstofverbruik (milieu)
  • Remweg op nat wegdek (veiligheid)
  • Geluidsproductie van de band buiten de auto (milieu)

Het Bandenlabel gaat hiermee verder dan de bekende energielabels voor auto's of witgoed. Waar daar alleen informatie gegeven wordt over energieverbruik (dus CO2-uitstoot) pakt het Bandenlabel ook geluidsproductie en veiligheid mee. Als maat voor de veiligheidsprestaties wordt aangegeven hoe goed de band remt in natte omstandigheden.

Bandenlabel of bandentest

De bandenlabels worden door de bandenfabrikanten zelf toegekend op basis van gestandaardiseerde tests. Dit soort meetmethodes moeten overal toepasbaar zijn daarom is er nogal wat bandbreedte in de testprocedure en zijn er nogal wat aanvullende bepalingen. Als gevolg hiervan dekt het label niet altijd de praktijk.

Bij onze ANWB bandentests worden alle eigenschappen van een band getest op dezelfde dag, onder dezelfde omstandigheden en op hetzelfde circuit. Als maat voor veiligheid wordt niet alleen remweg op nat wegdek genomen, ook zijdelingse grip (weerstand tegen wegslippen van de auto) en de weerstand tegen aquaplaning op nat moeten aan strenge normen voldoen net als alle eigenschappen op droog wegdek en de slijtvastheid.

De slijtage van een band zegt niet alleen iets over de levensduur van een band, ook over de veiligheid. Immers een band die te snel slijt heeft na bijvoorbeeld 10.000 km duidelijk minder profiel en kan dus minder goed uit de voeten met veel water op de weg. Dit voorbeeld maakt duidelijk dat, om goed te kunnen adviseren over een band, alle bandeigenschappen in onderlinge samenhang moeten worden beproefd en beoordeeld. Juist die onderlinge samenhang is belangrijk want veel eigenschappen van een band zijn strijdig. Zo gaat het verbeteren van de grip ten koste van de slijtvastheid (kijk maar naar formule 1 banden, fantastische grip maar slechts voor 15 rondjes). Iedere bandenfabrikant moet zodoende een compromis tussen allerlei strijdige eigenschappen vinden. In onze bandentest beoordelen wij hoe goed een fabrikant erin geslaagd is een veilig en duurzaam compromis te vinden.

We doen dit door alle bandeigenschappen uitgebreid te testen en te beoordelen. Voor zomerbanden gaat het dan om de eigenschappen op droog wegdek, op nat wegdek, de geluidsproductie, het verbruik, de slijtvastheid en de duurzaamheid op hoge snelheid. Voor winterbanden komen daar ook nog de prestaties op sneeuw en op ijs bij. In het eindoordeel van en de aanbeveling over de band (eigenlijk ons label op de geteste band) laten we onderlinge samenhang meewegen. Een band verdient alleen 4 sterren als vastgesteld is dat alle eigenschappen van hoog niveau zijn.

Het belang van de onderlinge samenhang van alle eigenschappen van een band geeft ook al aan dat de komst van het bandenlabel het testen van banden niet minder belangrijk maakt. Te veel nadruk op de 3 eigenschappen die op het label staan zou zo maar ten koste kunnen gaan van andere (veiligheidsrelevante) eigenschappen. Het voordeel van het bandenlabel is de kwantiteit, iedere band heeft een label en dit is welkom. De kwaliteit van consumenteninformatie over banden zit hem echter in de bandentest maar helaas is het onmogelijk om alle banden op de markt te testen.

Onze ANWB bandentests vindt u op deze pagina