Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Risico's van chiptuning

Vraag gesteld door H. Voskuilen op 23 januari 2022

Ik overweeg een chiptuning te laten uitvoeren. Dit betekent het volgende voor de auto:

Je krijgt 50PK extra. Je auto gaat namelijk van  150pk  naar 200pk.

Belangrijker nog: je krijgt 60nm extra aan koppel - deze gaat van 240nm naar  300nm.

Mijn vraag is er een risico voor mijn auto? Men zegt binnen de fabrieksmarges te blijven.. motor van dit model v60T3 zou gelijk zijn. Aan de T5 maar alleen software matig verschillen, klopt dit advies?

Merk: Volvo
Type: V60
Bouwjaar: 2013
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 150
 

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert


U vraagt of het verstandig is de motorische prestaties van uw Volvo door middel van chiptuning te verbeteren.

Waar er enerzijds winst aan PK’s en koppel valt te behalen gaat dat elders weer ten koste van iets anders, vaak ten nadele van de samenstelling van de uitlaatgassen. De auto voldoet zodoende niet meer aan de typegoedkeuring dus formeel zou u in overtreding zijn. Ook thermische en mechanische belasting van de motor kunnen toenemen als u gebruik maakt van het extra potentieel. In dat geval zal ook het verbruik toenemen.

Ik ben het met u eens dat dezelfde motor met verschillende softwarevarianten aangeboden wordt, de motoren verschillen technisch niet of nauwelijks. Dus de motor zelf zal het wel aan kunnen. Houdt er wel rekening mee dat de rest van de auto niet wordt aangepast op het hogere koppel en vermogen. De koppeling, versnellingsbak en de rest van de aandrijflijn krijgen grotere krachten te verwerken, waarschijnlijk zijn er hier wel verschillen wat betreft het gekozen vermogen. Zijn de remmen ook berekend op de groteren krachten? Allemaal zaken die niet vergeten moeten worden wanneer dit soort aanpassingen gedaan worden.