Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wanneer accu vervangen?

Vraag gesteld door op 14 januari 2022

Afgelopen week moest mijn auto (peugeot 2008) voor een kleine beurt naar de garage.
De garagehouder zei dat hij mijn accu zou vervangen omdat deze bij een meting 90% aangaf. De accu zou hij pas de volgende ochtend binnenkrijgen maar omdat ik mijn auto voor mijn werk nodig had kon ik deze niet achterlaten en zou de garagehouder mij bellen voor het maken van een nieuwe afspraak te maken om de accu te vervangen.

Ik vraag mij af of een accu die op 90% staat wel vervangen moet worden? Mijn auto had voor de beurt vier weken stil gestaan op Schiphol ivm vakantie. En daarbij heb ik nooit startproblemen en rij ik dagelijks 46 km naar en van werk naar huis en nog de losse ritten. Dus ik vond het vreemd. Ik heb overigens nog niets van de garagehouder gehoord.

Oja op de factuur stond ook vermeld, de raditeur zweet een beetje, onder controle houden. Weet u wat dit is?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Bij recent onderhoud merkt uw garage op dat de accu vervangen moet worden en de radiateur een beetje ''zweet''.

Volgens uw garage is de status van uw accu nog zo'n 90 procent en wordt daarom vervanging aanbevolen. Heel gemiddeld gaat een autoaccu 4 tot 6 jaar mee, soms wat korter maar langer kan uiteraard ook. Dit is niet van tevoren aan te geven en kan mede afhankelijk zijn van de gebruiksomstandigheden. Maar een accu kan op den duur capaciteit verliezen.

Wanneer vervangen?

Wat ons betreft zou je bij minder dan 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit kunnen overwegen de accu te vervangen. Dus zou je kunnen zeggen dat de garage wel enige terugval in capaciteit heeft kunnen constateren maar een noodzakelijke vervanging zie ik niet direct. En misschien is die 4 weken stilstand kort voor deze beurt ook wel een bevestiging dat de accu conditioneel nog niet op is. Dan wordt het in dit stadium wel een héél preventieve vervanging door er een andere accu in te zetten.

Koelwaterlekkage

Het ''zweten'' van de radiateur zou je kunnen omschrijven als een beginnende koelwaterlekkage. Ingrijpen is zoals uw garage terecht aanhaalt dan nog niet noodzakelijk. Onder controle houden wil zeggen met enige regelmaat het niveau van het koelsysteem checken. Mocht er regelmatig iets bij moeten dan zal dat zweten steeds nadrukkelijker er uit gaan zien als een lekkage. En zodra de radiateur lekt is vervanging op een zo kort mogelijke termijn noodzakelijk.

Misschien dat u het het onder controle houden ook aan uw garage kunt vragen door af en toe een snelle blik te laten werpen onder de motorkap. Dat is een kleine moeite.