Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Prius startprobleem

Vraag gesteld door P. Duijvestijn op 14 juni 2021

Mijn Prius (2009) 4 maanden nieuwe accu leeg na 10 uur stilstand. Interieur en kofferbak verlichting was uitgeschakeld. Een deur waarschijnlijk niet gesloten. Kofferbak geblokkeerd Auto in garage dus niet met startkabels berijkbaar. Hoe kan accu zo snel leeg zijn? Waarom blokkeerd de achterklep waarom kan hij niet op electrisch rijden ovreschakelen. Bij voorbaat dank voor antwoorden

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Toyota Prius heeft 4 maanden geleden een nieuwe accu gekregen maar was recent na 10 uur stilstand leeg.

De Prius heeft naast het accupakket dat samen met de benzinemotor voor de aandrijving zorgt een aparte 12 Volt ''startaccu''. Ter verduidelijking; deze accu wordt niet gebruikt om te starten (een Toyota hybride systeem heeft geen startmotor) maar alleen om de elektronische installatie te laten werken. Starten wordt gedaan met behulp van de MG1 (motor-generator) vanuit de hybride besturing. Deze accu wordt niet geladen door een dynamo, maar via een converter vanuit de HV-(aandrijf)accu. Een lege accu krijgt uw Prius niet op ''Ready'' en komt u niet weg. Ook niet elektrisch dat per definitie koud niet lukt. De verbrandingsmotor moet kunnen aanslaan en zonder het groene ''Ready'' lampje gaat dat niet lukken.

De exacte toedracht waarom de accu na 10 uur leeg was kan ik op afstand niet vaststellen. Bij met name hybrids is het helaas een bekend verschijnsel dat de laadtoestand bij lang stilstaan, in combinatie met korte ritten, niet optimaal zal zijn en op de duur de accu als het ware uitput. Bij de vorige rit wellicht nog voldoende om de elektronische installatie aan te sturen maar bij een volgend ritje kan het ineens nét te weinig zijn. U meldt dat één portier niet goed gesloten was en sluit ik niet uit dat daar toch een verband mee zou kunnen zijn. Tenzij uw gebruik relatief heel summier is zoals korte ritjes en soms met gemak een week stilstand. Na verloop van tijd is de batterijspanning dan té laag en geeft de elektronische installatie geen groen licht meer voor vertrek.

Hopelijk kunt u met het bovenstaande verder en weet u misschien wat de toedracht zou kunnen zijn in uw geval.