Extra oliekoeler bij automaat en caravan
Vraag gesteld door op 23 juni 2021
Sinds een paar maanden rij ik met een Volvo automaat. Binnenkort gaan we met de caravan op stap. Sommigen adviseren een extra oliekoeler bij de automaatbak te laten plaatsen. Anderen vinden het onzin. En (vraag 2) is het wenselijk tijdens een reis handmatig op te schakelen, en kan dat met onderstaande auto Wat is uw advies in deze ?
Misschien is het een soort "verzekering"tegen bakrevisie ??
De auto heeft ongeveer 185.000 KM op de teller
Kenteken 66-ZR-RD
Merk: Volvo
Type: S60
Bouwjaar: 2008
Brandstof: benzine
Motorvermogen: niet bekend
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU rijdt sinds kort met een Volvo S60 automaat met 185.000 km op de teller. U vraagt of een oliekoeler wenselijk is vanwege het trekken van de caravan én of u met aangekoppelde caravan beter over kunt gaan op handmatige bediening van de automatische transmissie.
Ik weet niet wat het beladen gewicht is van uw caravan maar uw auto mag niet méér trekken dan maximaal 1600 kg. Dat houdt in dat Volvo het tot aan dat gewicht technisch verantwoord vindt om dat aan de kogel te hangen. Dus een oliekoeler zou in dat kader dus geen noodzakelijke aanvulling hoeven te zijn. Maar wanneer u daadwerkelijk met een dergelijke massa op pad gaat én wellicht met een flink beladen auto er ook mee de bergen induikt, vind ik dit vanuit een preventieve overweging wel een verstandige zet. De uitgave is niet enorm maar dan meteen i.c.m. het spoelen van de automaat met weer frisse olie. Dan denk ik dat wanneer de automaat het op zich goed doet u extra investeert om het ook goed te houden. Is het caravangewicht echt veel lager en het werkterrein met caravan relatief vlak, dan is er denk ik voldoende overcapaciteit en lijkt het me niet nodig.
Overigens kunt u prima de keuzehandel in de automaat stand zetten bij normale omstandigheden. Wordt het echt klimmen, dan is het beter zelf het schakelmoment te bepalen door voor manueel te kiezen. Dan is het beter een hoger toerengebied aan te spreken voor betere koeling, smering en motorische prestaties en voorkom je zo dat de automaat ongewenst gaat opschakelen. Bij het dalen is het beter die versnelling te kiezen om wat meer af te kunnen remmen op de motor. Dus in deze stand kunt u beter anticiperen op de situatie wanneer het klimmen en dalen gaat worden. Het overige gebruik mag gerust weer op automaat.
Deel deze pagina