Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Olieverbruik Renault Captur

Vraag gesteld door op 10 april 2020

Mijn Captur is van 7-6-14. Tot voor een jaar terug probleemloos, tot tussen de normale beurten olie moet worden bijgevuld; in toenemende frequentie. Garage meld dat bijvullen om de 1500 (!) km normaal is. Gesuggereerd werd dat het door de software zou komen (?).

Ik maak me zorgen, vooral waar de olie blijft die ik kwijt raak, en dat ik nog nooit in 45 jr. in die frequentie bij geen enkele  auto, heb moeten bijvullen. Binnenkort is er een afspraak voor een grote beurt, en ik wil goed beslagen ten ijs komen. Kunt u me adviseren?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U merkt een toename van olieverbruik bij uw Renault Captur. De dealer meldt dat 1 liter op 1500 kg ''normaal'' is.

Ik verwijs maar meteen naar de handleiding van uw auto. Daar meldt men het volgende hier over; ''Iedere  motor  verbruikt  wat  olie  voor het smeren en koelen van de bewegende delen in  de motor. Het is daarom normaal dat u tussen  twee  onderhoudsbeurten  olie  moet bijvullen. Indien u na de inrijperiode echter meer dan  0,5  liter  olie  per  1000  km  moet  bijvullen, dient u dit aan een merkdealer te melden."

Kennelijk hanteert Renault een maximaal verbruik van 1 liter op 2000 kilometer waar uw auto al ruim overheen gaat. Er is dus duidelijk sprake van een té hoog olieveruik, ook volgens de handleiding. Deze 1.2 TCE motor van Renault, die trouwens óók onder de kap van een Nissan ligt, heeft te hoog olieverbruik hoog op het klachtenlijstje staan. Dat weet uw dealer en er is ook omtrent dit probleem een software update en andere ingrepen die een verschil kunnen maken. Maar uw klacht is terecht en feitelijk geeft óók de handleiding aan dat dit te hoge verbruik duidt op een gebrek.

Non-conformiteit

Ondanks het feit dat de fabrieksgarantie is verstreken, heeft u recht op kosteloos herstel. Het product is non-conform, dit hoeft u niet te verwachten. Hopelijk kunt u met mijn argumenten een vuist maken bij uw dealer. Zie eventueel nog aanvullend ons Stappenplan klachten na aankoop.