Sub frame Renault Clio
Vraag gesteld door op 19 februari 2020
Ik heb een Renault Clio III in mei 2011 gekocht. De auto is altijd bij de zelfde dealer in onderhoud geweest, Zeeuw en Zeeuw Leidschendam. Nu bleek bij de laatste apk keuring feb 2020, het sub frame ernstige roestvorming had en nog net goedgekeurd kon worden, is dit normaal? Wat ik uit de garantie voorwaarden heb begrepen Is de garantie termijn hiervoor 12 jaar. Kan ik bij Renault iets claimen?
Antwoord van Chaim
ANWB ExpertUw auto is sinds de aankoopdatum altijd in onderhoud geweest bij de dealergarage. Er is ernstige roestvorming aan het subframe geconstateerd. U wilt graag weten of u aanspraak kunt maken op reparatie van het subframe onder garantie. Ook wilt u graag weten bij wie u zich moet melden om aanspraak te maken op een reparatie onder garantie.
Garantievoorwaarden fabrikant
De fabrikant/importeur geeft een algemene fabrieksgarantie van 2 jaar. Daarnaast geeft de fabrikant een verlengde garantie op de lak en op het plaatwerk. Om aanspraak te maken op deze garanties moet de auto volgens voorschrift zijn onderhouden. Als een probleem zich voordoet dat onder de garantie moet worden gerepareerd, moet u zich bij de dealergarage melden. Daar moet u aantonen dat de auto volgens voorschrift is onderhouden en kunt u melding van het gebrek laten doen bij de fabrikant. Voor de plaatwerkgarantie geldt aanvullend dat periodieke controles moeten zijn uitgevoerd.
Conformiteit
Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Wat redelijke verwachtingen zijn, is onder andere afhankelijk van de betaalde prijs, het bouwjaar en de kilometrage. Het subframe van een auto behoort een duurzaam onderdeel te zijn dat bij normaal gebruik en onderhoud een autoleven lang mee hoort te gaan.
Non-conformiteit
Als een product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben kunt u aflevering van het ontbrekende, herstel of vervanging eisen. Als vervanging of herstel niet mogelijk is kan de overeenkomst worden ontbonden. De kosten voor vervanging of herstel komen volledig voor rekening van de verkoper.
Conclusie
Op de algemene fabrieksgarantie en de lakgarantie van de fabrikant kan door tijdsverloop geen aanspraak meer worden gemaakt. Het subframe is eerder onderdeel van het chassis dan van de carrosserie. Het is daarom de vraag of het ontdekte gebrek onder de plaatwerkgarantie kan worden gerepareerd. Over gebreken aan het chassis zijn geen bijzondere bepalingen opgenomen. Voorgaande staat kosteloos herstel door de verkoper door een beroep op non-conformiteit niet in de weg. Ik raad u aan herstel van het subframe te vorderen van de verkoper.
Als u er onderling desondanks niet uitkomt en u een rechtsbijstandsverzekering heeft, raad ik u aan deze in te schakelen. Ook kunt u het geschil voorleggen aan de geschillencommissie voertuigen, omdat de verkoper is aangesloten bij de Bovag.
Voor meer informatie over klachten na aankoop verwijs ik u graag naar onze website.
Deel deze pagina