Gevolgen doorrijden met kapotte egr-Klep
Vraag gesteld door op 3 maart 2020
Hallo meneer, mevrouw, ik heb een seat ibiza diesel 1.2. van september 2012. Er staat 186.000 op de teller. Ik heb mijn auto 2x laten uitlezen en het motormanagement geeft een kapotte egr-klep aan. Volgens de garage kan ik hier gewoon mee blijven rijden en komt de auto ook door de keuring.
Ik vind dit toch een vreemd advies en voel me ongemakkelijk om met een brandend lampje op het dashboard te blijven rijden. Daarom vraag ik u om een 'second opinion' hierin. Mij lijkt dat die klep toch een keer vervangen moet worden. Hoeveel 'haast' is hierbij gewenst? Aan wat voor termijn moet ik eventueel denken?
Antwoord van Leo
ANWB ExpertU bent in het bezit van een Seat 1.2 TDI uit 2012 met 186.000 km op de teller. De EGR klep is stuk en u vraagt of die vervangen moet worden.
Om de auto te laten voldoen aan de typegoedkeuring moet de EGR naar behoren werken. Tijdens de APK mag de auto geen milieugerelateerde foutcodes hebben. Ons advies is dan ook om de EGR klep te vervangen.
Problemen met de EGR klep van deze motoren komen voor na de softwareupdate in verband met sjoemelsoftware. Er bestaat een extra garantieregeling waar u mogelijk nog gebruik van kunt maken.
Deel deze pagina