Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koppeling na vijf maanden kapot

Vraag gesteld door S. Shams op 6 november 2019

Op 28-05-2019 hebben wij een VW Polo gekocht bij een dealer. Het is een diesel auto van eind oktober 2015. De auto had bij aankoop 88.674 km gereden. Wij hebben een goede proefrit gemaakt en met de dealer alles over de auto besproken zodat we een zekere keus konden maken. We hebben de auto met een waarde van €9100, en met een inruil van onze eigen auto, uiteindelijk voor €7750 gekocht.

Nu, 5 maanden later, merken we problemen met de koppeling (na 20k gereden te hebben, de stand is nu 108k km). We hebben de auto eerst bij onze eigen garage laten controleren en daar bleek dat de hele pakket van de koppeling vernieuwd moest worden, t.w.v. €966,- (alleen onderdelen). De gehele reparatie kost €1800. We hebben de dealer gebeld en dit besproken. Ook zijn wij langs geweest met de auto en hebben ze het zelf ook kunnen controleren dat er inderdaad een reparatie nodig is. Hun voorstel is dat wij het bedrag van het pakket betalen (dus de €966,-). Wij vinden dit onredelijk.

Kunnen wij ons richten op de wettelijke garantie van 6 maanden? Voor een auto die nog vrij nieuw is (eind 2015), en nog geen 90k km had gereden, vinden we het vreemd dat we zo'n grote reparatie in zo'n korte tijd moeten doen. Daarnaast kan het niet zijn dat het aan ons heeft gelegen, wij vermoeden zeer dat dit bij ons aankoop al heerste.

Wat kunnen wij nu het beste doen? Waar hebben wij recht op? Hoort de dealer het reparatiebedrag volledig te vergoeden? Hoe kunnen wij dit het beste aanpakken, gezien de garage nog niet mee lijkt te werken.

Antwoord van Marlijn

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

U heeft op 28 mei 2019 een VW polo bij de dealer gekocht. Bouwjaar oktober 2015/kilometerstand 88.674. De koopprijs was € 9.100, met inruil van uw eigen auto heeft u € 7.750 betaald. Vijf maanden later (en 20.000 km verder) zijn er problemen met de koppeling. U bent naar uw eigen garage gegaan. Deze stelt vast dat de koppeling vervangen moet worden. De totale reparatie wordt geschat op € 18.000 (waarvan € 966 aan onderdelen). U bent naar de verkoper gegaan, ook zij menen dat er een reparatie nodig is. Zij stellen voor dat u de onderdelen betaalt (€966) en zij de overige kosten.

U vraagt ons wat uw rechten zijn.

Verkoper is aanspreekpunt

U heeft een koopovereenkomst gesloten met de dealer. De verkoper (de dealer) is uw aanspreekpunt bij klachten.  

Non-conformiteit (“wettelijke” garantie)

Het mij is niet bekend of u BOVAG garantie heeft waar u zich op kunt beroepen. Maar naast deze (commerciële) garantie bestaat de zogenaamde “wettelijke” garantie, ook wel non-conformiteit genoemd. Dit staat in artikel 17 van Boek 7 BW. Volgens de wet heeft de koper recht op een deugdelijk product. Dat is een product dat geschikt is voor normaal gebruik. Als vast komt te staan dat het product non-conform is, dan kunt u van de verkoper kosteloos  herstel of vervanging eisen.

Gebrek

U moet aantonen dat er sprake is van een ondeugdelijk, non-conform product. Uw zaak heb ik besproken met onze technisch experts. Uit uw verhaal kunnen we niet opmaken wat de oorzaak van het defect raken van de koppeling is. Is er sprake van slijtage van de koppeling of is de koppeling ‘spontaan’ defect geraakt (bijv. aan de drukgroep of het druklager)?

In elk geval mag men van een koppeling  - bij normaal gebruik en onderhoud- verwachten dat deze circa 200.000 kilometer meegaat. Dus in dit geval kan aangenomen worden dat er een gebrek is.

Aansprakelijkheid

De vraag is of u de verkoper voor dit gebrek aansprakelijk kunt houden. Volgens de wet ligt de bewijslijst - als het gebrek zich binnen 6 maanden na de koop voordoet - bij de verkoper. Dat betekent  dat de verkoper moet aantonen dat het product op het moment van de koop niet gebrekkig was of dat het gebrek te wijten is aan de koper (bijv. gebruikersslijtage door rijstijl).

In principe kunt u de verkoper dus aansprakelijk stellen en kosteloos herstel eisen, tenzij de verkoper aantoont dat de oorzaak van het gebrek bij de koper ligt.

Voor het aansprakelijk stellen van de dealer kunt u gebruik maken van ons stappenplan.

Zijn de BOVAG voorwaarden van toepassing, dan kunt u het geschil - als u er met de verkoper niet uitkomt - eventueel voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Meer informatie over klachten na aankoop en garantie vindt u op onze website.