Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Biodiesel leidt tot verstopte brandstofleidingen

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 7 oktober 2019

Al ruim 16 jaar rijd ik zonder noemenswaardige problemen een .

Sinds enkele weken is er een probleem ontstaan waarbij de motor enorm gaat trillen. De garage constateerde dat de leidingen en het brandstoffilter verstopt waren. Dit komt door de biodiesel. Op internet kun je daar meer over vinden, bij de watersport is dit probleem blijkbaar al langer bekend. De overheid heeft dit product (diesel met bio-toevoeging) verplicht gesteld. Maar wie draait nu op voor de kosten van de reparatie? De overheid? De garage, mits deze instructies heeft gekregen om bij het onderhoud hier pro-actief maatregelen te nemen (zoals bacteriedoder toevoegen)? Of kan dit probleem gewoon op het bordje van de consument worden gelegd? Ik had geen andere keus dan de gewone diesel te tanken. Zonder reparatie (leidingen schoonmaken, tank schoonmaken van die biodrab) kan ik de auto niet meer gebruiken.

Had de garage dit kunnen voorkomen of moeten we zeggen dat de overheid hier een keuze heeft gemaakt en nu compensatie moet geven voor de geleden schade? Ik zou het vreemd vinden als ik persoonlijk voor de kosten moet opdraaien. Hoe had ik het kunnen voorkomen? Ik heb deze vraag ook voorgelegd aan de consumentenbond, zij leggen de vraag ook bij de BOVAG neer en adviseerden mij om navraag te doen bij de ANWB. We wachten uw reactie af.

Antwoord van Henny

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Sinds enkele weken is er een probleem ontstaan met uw Toyota Picnic diesel uit 1999. De leidingen en het brandstoffilter zijn verstopt. U geeft aan dat dit is ontstaan door biodiesel dat door de overheid verplicht is gesteld. Uw vraag is wie er voor de kosten van reparatie opdraait.

Ik heb uw vraag doorgesproken met een technische collega. Mijn collega zegt hierover het volgende:
Een brandstofsysteem die verontreinigd raakt, is bij die leeftijd geen onbekend verschijnsel. Dit kon ook ontstaan voordat er biodiesel werd gebruikt. Het lijkt dan ook niet redelijk om dit af te schuiven op het gebruik van biodiesel. Onderin een dieseltank ontstaat een residu. Er blijft vocht achter dat naar onderen zakt en in combinatie met zuurstof ontstaat er een soort verontreining.

Zeker bij de wat oudere auto's kan dit op den duur tot problemen leiden. Er wordt aangeraden om niet bij de goedkopere tankstations te tanken maar bij de bekende, die over het algemeen een betere kwaliteit vekopen. De conclusie is dat u hiervoor niemand aansprakelijk kunt stellen en dat onkosten horen bij een oudere auto.