Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Waarom een lege accu?

Vraag gesteld door DurfTeVragen op 27 september 2017

Vaak hoor je dat bij de eerste de beste nachtvorst in het najaar veel auto's ineens niet meer willen starten vanwege een lege accu. Hoe kan dat zomaar en kun je daar preventief iets aan doen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U wilt weten waarom accu's juist bij koud weer ineens dienst weigeren.

Accu
Bij het starten van de motor moet de accu voor een korte periode veel stroom leveren aan de startmotor. De accu is inwendig opgebouwd uit positieve en negatieve platen die met elkaar én het aanwezige zuur een chemische reactie aangaan. Een accu is overigens per definitie aan veroudering onderhevig en kent een héél gemiddelde levensduur van zo'n 5 jaar.

Temperaturen onder nul
Met name bij temperaturen onder nul wordt de inwendige weerstand van de accu groter en verloopt het inwendige chemische proces ook langzamer, vooral wanneer de accuplaten door het verouderingsproces óók steeds meer weerstand beginnen te vertonen. Juist dan vallen de zwakste broeders dus als eerste door de mand zonder ooit een voorteken vooraf.

Uitstel van executie
Preventief handelen ter voorkoming is er helaas niet. Natuurlijk is het voor de levensduur van een accu een pré wanneer je regelmatig rijdt, óók over wat langere afstanden. Maar de accu voor vrieskou beschermen is een nutteloze actie. Uiteindelijk is dat slechts uitstel van executie en is vervanging onvermijdelijk.

 Zie: de 5 tips om accuproblemen te voorkomen 

Meer tips over hoe winterproblemen met uw auto te voorkomen vindt u op onze website.

 


***

 

Reactie van 3ewiel:
De accu in mijn caravan, benodigd voor de mover, deed het na 10 jaar nog prima. Ik had hem 's winters aan de druppellader staan. Misschien dat een accu dan toch langer meegaat. Dit kun je natuurlijk alleen doen als je de caravan/voertuig langere tijd niet gebruikt.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van tonwiegmans:
Het noodlot zal me nu wel gaan achtervolgen maar ik heb op 21-02-2006 een Ford Mondeo station 2 liter TDCI van 30 maanden oud met 54000 km op de teller bij Ford Deventer gekocht en de accu FORD SILVER CALCIUM van 70 ah die er toen nieuw werd ingezet bij de afleveringsbeurt doet het nu na ruim 11 jaar en 194000 km meer nog steeds. De auto staat gewoon buiten.
Ik zal dus wel heel veel geluk hebben of de uitzondering op de regel zijn, maar ik ben er wel blij mee en wilde dit toch als iets positiefs wel even kwijt. Of de accu is gewoon een super accu.

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Hendrik Groot:
Ik heb bij de Wegenwacht aangeklopt voor een gratis accucheck, zoals u voorstelt. Maar je blijkt eerst lid te moeten worden van de Wegenwacht. Het is dus helemaal niet gratis.

 

 

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Jack46:
Zoals Jos prima uitlegt is 5 jaar voor een accu een gemiddelde . Heb lang geleden bij een nieuwe Ford de accu na 4maanden defect gehad . Daarbij bleek slechts 6 mnd garantie waarbij na 4 mnd nog maar 2/6 vergoed. Wat was ik boos! Een Fiat na 7 jaar ingeruild met nog de eerste accu waar niets mis mee was. Ook 10 jaar voor een caravan-accu is niet ongewoon omdat deze geen hoge startstroom bij lage temperaturen hoeft te leveren . Maar dergelijke oude accu's kunnen veel minder lang stroom leveren dan nieuwe. De jaren gaan echt wel tellen. Ook een accucheck is maar een momentopname. Hij kan het een paar dagen later begeven. Dat zo'n check niet kosteloos is voor niet-leden is logisch. Waarom zouden betalende leden voor die kosten moeten opdraaien ?

 

 

 


***

 

 

 

Reactie van Gerrie29:
Reactie op Jos van Drift 27-9-2017, het starten met koud vriesweer is om het start moment heel kort te laten plaatst vinden, zodat de chemische werking in de accu op gang komt en in de accu een schok effect plaats vind waardoor naar enkele seconden (4a5) de accu volledig de stroomsterkte kan leven voor een goede start, is mijn ervaring bij koud vries weer en daarmee verlengt men de levensduur van de accu. Neemt niet weg dat een check voor de winter geen overbodige handeling is.