Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Is het verstandig om door te gaan met repareren of de auto te verkopen? En is het mogelijk om de garage hiervoor aansprakelijk te houden?

Vraag gesteld door KvanderZee op 26 februari 2018

In februari 2016 kocht ik een chevrolet aveo 1.4 uit 2008 met 47.000 km op de teller bij een dealer. De auto rijd op benzine. Na 6 maanden begaf het motorstuurapparaat. Ik heb dit laten repareren bij een andere garage dan waar ik de auto gekocht had, een opel dealer nader te noemen in dit bericht als garage X. Het probleem, een defect motorstuurapparaat, leek hiermee verholpen en alle kosten (ca. 1800, - euro) hiervoor zijn betaald. Tevens zijn in diezelfde reparatie de accu vervangen, de remblokken en remschijven.

Weer 6 maanden later, april 2017, ging het ABS lampje branden waarop ik mijn ABS ringen heb moeten laten vervangen. Ik besloot dit uit te stellen tot de APK in mei 2017. In mei 2017 moest de auto voor de APK en besloot ik ook een grote beurt te laten uitvoeren ivm de km stand van 70.000. Ik koos ervoor om dit te laten doen bij dezelfde garage X. Dezelfde dag kon ik de auto komen ophalen na de nodige reparaties en opnieuw kosten betaald a 980,- euro. Een grote beurt is voor hen luchtfilter vervangen, interieur filter vervangen, ruiten reiniger bijvullen, olie filter vervangen, motorolie vervangen, afdichtring carterplug vervangen, bougies vervangen en lampjes vervangen. De overige reparaties die gedaan zijn om door de APK te komen waren het vervangen van de ABS ringen, de wiellager rechtsachter vervangen, wielremcilinders vervangen, remsysteem vullen en ontluchten.

Direct nadat ik bij de garage de oprit af reed na deze grote beurt en APK begon wederom mijn motormanagementlampje te branden. Net als een half jaar eerder. Ik heb de auto stil gezet en de garage heeft direct naar de auto gekeken. Conclusie was een defecte bobine. Deze heb ik ter plekke bovenop de APK en grote beurt betaald. Ik kon mijn auto weer meenemen en ik was de hoek nog niet om of het motorlampje begon weer te branden. Direct weer omgekeerd en de garage gaf mij een leenauto en ging verder zoeken. Een dag later zeiden ze dat er waarschijnlijk vuil in mijn motor/brandstof tank zat, omdat ik onvoldoende toeren zou maken om dit schoon te branden. Ze hadden een reinigingsmiddel in de motor/tank gedaan en ik moest daarmee maar gaan rijden om de roetdelen uit het motorblok/tank te rijden. Op hun advies heb ik dat geprobeerd, maar zonder resultaat. Toen waren we inmiddels een week verder. Opnieuw terug naar de garage. Ze hebben erna de bougies nog een keer vervangen ook al zaten die in de grote beurt verwerkt. Ook dit deed de truc niet. Ongeveer 2 maanden later, juli 2017, werd ik gebeld dat opnieuw het motorstuurapparaat defect was! Deze 2 maanden heb ik van hen een leenauto mogen gebruiken. Garage X gaf aan dat ze wel een motorstuurapparaat op voorraad hadden en dat ze na plaatsing het weekend ermee zouden rijden. Die maandag kreeg ik bericht van garage X dat het probleem nog niet verholpen was en zij een origineel motorstuurapparaat van chevrolet zouden plaatsen, maar dat het tot half augustus zou duren tot die bij hun zou worden ontvangen. Ik ging akkoord, want ik had immers geen werkende auto. Tot half augustus heb ik met hun leenauto gereden, in totaal dus 3 maanden. Bij afhalen van de auto heb ik niets extra's hoeven betalen, omdat het motorstuurapparaat nog onder de garantie viel van een half jaar eerder.

Tot December 2017 ging dit goed. Toen moest ik tijdens de kou en sneeuw weer terug voor het brandende motormanagementlampje. De monteur gaf aan dat het mogelijk kon komen door de kou. Echter, op 13 januari 2018 ging opnieuw het motormanagementlampje branden. Ik had toen een flink stuk gereden, ca 1,5 uur. Ik heb de auto aan de kant gezet, uit gezet en gewacht. Na ongeveer 5 minuten herstart en het lampje was uit. Ongeveer een week later ging opnieuw het lampje branden en besloot ik toch weer garage X te bellen. Zij konden een storing vinden op cilinder 2 (P0302 en P0352). Ook ervoer ik krachtverlies in 2-2,5 toeren. Zij stelde voor om alle onderdelen door te meten waaronder de bobine en bougies. Deze waren in orde, de storing werd gewist en ik kon weer verder. Ongeveer half januari was het weer zover met het motormanagementlampje. Opnieuw garage gebeld en gezegd dat ik er helemaal klaar mee was, omdat het probleem steeds terug komt en ik geen kant op kon met de auto. Uiteindelijk kon ik 2 februari terecht en tot die tijd maar hopen dat het lampje niet ging branden. Ik ben tot 2 februari 2x terug geweest voor een reset en 1x is de ANWB eraan te pas gekomen. Op 2 februari vonden ze uiteindelijk niets en gaven zij aan dat ze echt het probleem niet wisten. Het was zeer lastig dat ze storing niet continu aanwezig was. Wel hadden ze cilinder 2 naar 4 verplaatst in de hoop dat het probleem naar cilinder 4 zou verplaatsen. Helaas was dit niet het geval. Tevens is er bij het 2e bezoek afgesproken dat ik op 21 februari 2018 opnieuw zou komen voor het doormeten van de auto.

Omdat zij aangaven niet echt te weten wat er mis is en het lampje compleet willekeurig gaat branden (met krachtverlies op dat moment) heb ik het internet afgespeurd en kwam dankzij een automonteur op het internet een website tegen die ik ook aan de garage heb gegeven zodat ze die onderdelen kunnen controleren (o.a bobine, motorstuurapparaat, bougies, compressie test, cilinderlektest e.d). Het bijzondere hieraan was dat de website vermeldde dat ik absoluut niet door mocht rijden met deze storing omdat er meer schade gemaakt zou kunnen worden en garage X juist zei dat ik er prima mee door kon rijden. Afgelopen vrijdag, 23 februari 2018, kreeg ik bericht van de garage dat zij helemaal niets konden vinden, de testen die op de website stonden hadden uitgevoerd (deze waren in orde) en dachten een een defect in de kabelboom of een probleem in de motor. De garage geeft mij nu de keus om het defect in de kabelboom te laten onderzoeken en te repareren voor 440,- euro of een inruil te doen en een nieuwe auto aan te schaffen gezien alle kosten die ik al heb gemaakt bovenop de aankoop. De garage geeft echter wel aan dat als ik kies voor de reparatie van de kabelboom het niet zeker is dat dit het probleem is en het alsnog in de motor zou kunnen zitten. Er staat nu 80.000 km op de teller.

Gezien al deze reparaties bij garage X en dezelfde terugkerende storing heb ik mijn twijfels bij de door hun uitgevoerde reparaties. Het motorstuurapparaat is tot 2x toe defect geraakt en de storing is nooit echt opgelost. Ik heb een niet-pluis gevoel bij deze garage gekregen.

Ik heb dan ook verschillende vragen bij deze situatie';
- is het zinvol om een second opinion te doen bij een andere garage?
- in hoeverre ben ik verplicht de rekeningen te betalen van de
garage waar ik tot nu toe geweest ben van 21 februari?
- in hoeverre kan ik de garage verantwoordelijk houden voor deze
defecten?
- Mocht een second opinion uitwijzen dat garage X dingen over het
hoofd gezien heeft, mij onnodige kosten heeft laten maken of
wederom het motorstuurapparaat defect is kan ik deze kosten dan
bij hen verhalen?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft begin 2016 een auto gekocht. U heeft veel verschillende problemen gehad. U bent voor reparatie naar een andere dealer gegaan dan waar u de auto heeft gekocht. De voornaamste storing is nog steeds niet verholpen. U vraagt wat u nu kunt doen.

Garantie

Als u een auto koopt heeft u hierbij normaal gesproken garantie. Gebreken worden vervolgens onder de voorwaarden van de garantie verholpen. Lukt dat niet binnen de garantietermijn, dan blijft de garantie van kracht op de in de garantie gemelde gebreken. Die worden dus ook na afloop van de garantie nog vergoed.

Wet

Is de garantie voorbij, of komen er na de garantie nieuwe gebreken voor, dan kunt u altijd nog een beroep doen op de wet.

U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan wordt aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Verkoper

In uw geval betreft het een auto van 10 jaar oud. Daarbij kunt u niet meer zonder meer stellen dat u geen enkel gebrek hoefde te verwachten. Of u mogelijkheden heeft hangt dan vooral af van het gebrek zelf.

Bovendien moet u bij een beroep op deze wettelijke regeling de verkoper aanspreken. Wat in uw geval dus van belang is, is of u de verkoper de afgelopen jaren heeft betrokken bij de verschillende gebreken en reparaties. Is dat niet het geval, dan heeft het geen zin om nu de verkoper aan te spreken. De verkoper kan in dat geval eenvoudig als verweer voeren dat hij niet op de hoogte was, geen kans heeft gehad om te repareren of dat een andere garage mogelijk verkeerde reparaties of onderhoud heeft uitgevoerd. Was de verkoper wel steeds betrokken, dan zou u de verkoper kunnen aanspreken.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.

Reparateur

U vraagt ook of u de dealer die de reparatie heeft uitgevoerd kunt aanspreken. U kunt de dealer aanspreken voor uw schade als u kunt aantonen dat deze garage fouten heeft gemaakt bij het onderhoud of de reparaties. Voor de vraag of er fouten zijn gemaakt en of verdere reparatie zinvol is zou inderdaad een second opinion zinvol kunnen zijn. U zou zelf een onafhankelijk onderzoek kunnen laten uitvoeren, bijvoorbeeld door CED of DEKRA. De kosten zijn in eerste instantie voor u. U kunt de kosten verhalen op de dealer als blijkt dat deze aansprakelijk is. U zou ook een gesprek kunnen aangaan met de dealer en samen een deskundige opdracht kunnen geven. Mocht dan blijken dat er inderdaad een verwijt te maken valt richting de garage, dan kunt u vooraf afspreken dat de garage de kosten vergoed.

U vraagt of u de laatste reparatie moet betalen. De reparatiekosten zult u moeten betalen, tenzij u kunt aantonen dat deze nog onder de garantie zouden moeten vallen, of het gevolg zijn van verkeerde handelingen van de dealer.

Voor de wijze waarop u de dealer kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan onderhoud en reparatie.

Wellicht kunt u naar de Geschillencommissie Voertuigen als u er met de garage/verkoper niet uit komt. Meer informatie hierover vindt u op onze website.