Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

prive autolease gunstig of toch meer nadelen dan voordelen?

Vraag gesteld door BiancaMaas op 12 januari 2016

Vraag me af of het gunstig zou zijn om prive een auto te gaan leasen. Heb een Ford uit 2006 nu me toch al wat geld qua onderhoud heeft gekost...
En als het gunstig is om te doen, wat gebeurd er als de duur van het contract eindigt of als ik het wil beëindigen?Wil niet onaangenaam verrast worden..
Heb de check op de anwb site willen doen maar blijft steeds hangen, is al gemeld.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of private lease voor u voordelig zou kunnen zijn.

Het kan zeker aantrekkelijk zijn omdat behalve de benzine, wasstraat en eventuele verkeersboetes alle overige kosten feitelijk vastgelegd zijn. Misschien verkeert uw huidige auto in een fase waarbij groot onderhoud zich steeds nadrukkelijk aandient en u wat dat betreft nog weleens financieel onaangenaam wordt verrast. Bij private lease zijn die verrassingen er dus niet.

Natuurlijk zijn er gevolgen voor het vroegtijdig beëindigen van het contract, hoewel bij onverwachte persoonlijke omstandigheden het leasecontract direct en zonder extra kosten kan worden beëindigd. 

Meer informatie vindt u in ons dossier private lease.

 

Reactie van BiancaMaas:

 

 

Wat gebeurd er als de loopduur van het contract afloopt en alles is voor beide partijen naar tevredenheid verlopen?
Heb ik dan de mogelijkheid tot verlenging met dezelfde auto en voorwaarden?
Als ik besluit te stoppen met leasen is het met het inleveren van de auto afgehandeld?

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:

 

 

Wanneer het contract afloopt levert u de auto in volgens omschreven onder punt 31 van de voorwaarden. Met het inleveren van de auto is dan feitelijk alles afgehandeld mits uiteraard voldaan aan de voorwaarden.
Er is eventueel nog de mogelijkheid het contract te wijzigen wanneer u nog wat langer de auto zou willen gebruiken.

 


***

 

 

 

Reactie van AddVariety:

 

 

Ook mijn vrouw en ik hebben onlangs overwogen een auto privé te leasen en wel haar auto (de 2e auto). Het is vrij simpel te berekenen, maar ligt een beetje aan je doel. Wil je altijd een zo nieuw mogelijke auto rijden? Dan is privé lease waarschijnlijk de betere optie. Vind je het echter niet erg of wil je juist langer dan 3-4 jaar met je auto doen, dan is aanschaf of eventueel via een betaalplan een betere optie.

Ik heb er zelf veel berekeningen op losgelaten en het kwam er sowieso op neer dat als je alles meeneemt, zoals niet alleen MRB, verzekering, onderhoud, maar ook afschrijving, aanschaf, restwaarde en dergelijke, dat kopen altijd voordeliger is. En dat voordeel loopt relatief meer op naar mate je meer km's rijdt met je auto. Kortom: met name voor 10-15.000km per jaar is privé lease het aantrekkelijkst. Ook omdat het maandbedrag dan aangenaam laag blijft.

Je geeft aan niet onaangenaam verrast te willen worden, dit is natuurlijk een vraag die in tweestrijd staat qua verschil tussen privé lease en koop. Bij lease heb je afhankelijk van de voorwaarden, maar heb je mogelijk onverwachte kosten als je eerder dan de contractsduur de overeenkomst wilt/moet beëindigen. Veel maatschappijen zijn wel coulant bij overlijden en soms kan je tegen een klein bedrag per maand ook arbeidsongeschiktheid afdekken (soort verzekering), maar er bestaan altijd mogelijke onverwachte kosten. Zelfs in je onderhoud. Want wat er vaak niet bijverteld wordt, is dat er altijd uitgegaan wordt van regulier onderhoud en slijtage. Neem bijvoorbeeld banden (of remmen), stel dat de leasemaatschappij waarmee je het contract gesloten hebt 40.000 km "regulier" vindt, maar jij ragt ze na 30.000 km al helemaal kaal, dan zal je toch (deels) nog zelf voor de kosten op moeten draaien. Dit zal niet heel snel gebeuren, maar ik heb van een collega gehoord, die haar Fiat 500 weleens aan haar zoon mee gaf en zonder haar weten blijkbaar flink heeft zitten scheuren, want zowel de banden als remmen waren veel sneller versleten dan normaal. Ondanks dat ze wel gewoon binnen haar jaarlijks km's bleef.

Andere onverwachte kosten zijn er mogelijk als je boven je km-bundel komt. De een rekent per jaar, de ander per kwartaal en weer een ander per maand. En ook daar zitten verschillen in. Waar de een na een maand zegt: "je hebt 1.100 km gereden en dat is meer dan de afgesproken 1.000 km per maand, dus je moet bijbetalen" ondanks dat je de maanden ervoor misschien maar 500 km per maand hebt gereden, zegt de ander: "let op: je hebt iets meer (1.100 km) dan gemiddeld gereden (1.000 km), doe dit niet te vaak, want anders kom je aan het eind van het jaar boven je km-bundel".

Voor koop laat het zich raden wat de onverwachte kosten kunnen zijn. Wil je helemaal geen onverwachte kosten? Neem dan geen auto. Klinkt misschien als een rotantwoord waar je niks aan hebt, maar het is wel zo. Alleen met OV heb je gewoon geen bijkomende kosten (boetes niet meegerekend). Anders is het gewoon afwegen wat voor jou belangrijker is.

Om onze situatie nog even te schetsen: wij zochten dus als 2e auto erbij een compact model, max. 10.000 km per jaar, wel 5 deuren en hoeft niet per se splinternieuw te zijn, maar willen er wel minimaal 5-7 jaar mee kunnen doen (indien koop), dus gingen we vergelijken. Al snel kwamen we op de Toyota Aygo uit (het nieuwe model) en hoewel de Privé Lease aantrekkelijk was met € 209 per maand voor een x-play uitvoering, voelde het voor ons niet fijn dat we die na 36 maanden alweer in moesten leveren en dan niks meer hadden. Gewoon al je geld weg en ook je auto weg. Natuurlijk kan je dan weer opnieuw iets leasen, maar als je dat niet wilt en gewoon tevreden in je auto wilt rond blijven rijden, dan is dat niet mogelijk. Je zou hem alleen over kunnen kopen. Na veel gezeur heb ik bij welgeteld 1 maatschappij een schatting eruit weten te peuteren wat het overname bedrag zou zijn. Dit zou tussen de € 9.000 en € 10.000 zitten voor een auto die hagelnieuw en rijklaar € 13.500 kost. Klonk duur.

Dus bij de Toyota dealer gaan kijken en ja hoor: ze hadden al een paar tweedehandsjes staan, ex-demo's en ex-lease modellen die maar voor 1 jaar geleaset waren. Zo ook de door ons gekochte Aygo x-play van exact 1 jaar oud met 15.000 km op de teller en een aantal extra pakketten zodat deze nieuw € 14.500 rijklaar kostte. Na wat onderhandelen meegekregen voor € 10.500. Dat is dus slechts € 500-1.500 meer dan de overnameprijs voor een minder luxe en oudere ex-privélease auto waar je zelf al 3 jaar in gereden hebt.

Ja, als je de kosten exact over 3 jaar uitsmeert, ben je meer kwijt (alleen de aanschaf is al € 292 per maand). Maar deze auto heeft dan een restwaarde in plaats van dat je met lege handen komt te staan. Wij hadden de luxe om ons op dat moment deze uitgave te kunnen veroorloven, kan je dat niet dan is privé lease zeker een optie. Maar zoals gezegd: het ligt eraan wat je wilt en mijn tip: kijk daarbij niet alleen naar de huidige auto voor de komende 3-4 jaar, maar neem ook mee wat je daarna wilt en wat het je daarna evt. gaat kosten.