Hulpveren onder Mazda CX5; 2,2D; 110Kw TS+Leasepack van 28-06/2013 automaat
Vraag gesteld door Ger V op 3 juli 2017
Ik ben sinds september 2016 in het bezit van bovenvermelde Mazda. Ik ben in het bezit van een caravan Kip Platinum 47TDB, welke beladen mag worden tot 1450 kg.
Ik overweeg een andere caravan aan te schaffen n.l. een Kip Greyline 47 waarvan de aslast is 1500 kg die ik laat verhogen tot 1700 kg.
De kogeldruk van de Mazda mag maximaal 80 kg zijn, de auto mag 2000 kg trekken.
Mijn vraag: is het aanbrengen van hulpveren zinvol?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Ger Veldhuis
ANWB-lidnummer: 102755159
Ik had een typefout gemaakt daarom de vraag nog een keer. De asverzwaring is niet tot 1800 kg maar tot 1700 kg.
Mijn vraag: is het aanbrengen van hulpveren zinvol?
Alvast bedankt.
Met vriendelijke groet,
Ger Veldhuis
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt of met een caravangewicht van 1700 kg het zinvol is hulpveren te laten monteren onder uw Mazda CX-5.
Dat is in ieder geval 100 kg minder dan wat u eerder voorstelde. Een feit blijft echter dat op basis van het ledige gewicht auto van vermoedelijk 1405 kg met ruwweg 250 kg aan personen en bagage, een 1700 kg wegende caravan dus nagenoeg aan het zelfde gewicht komt. Ik wil als advies benadrukken dat voor een stabiele combinatie we de beladen auto liever 20-25% zwaarder zien dan de beladen caravan. Dat gaat u dus niet halen maar wettelijk mag u uiteraard zo rijden. Maar hulp- of verzwaarde vervangveren zouden dan een positief bijdrage kunnen leveren.
Wanneer ik kijk naar ervaringen van andere CX-5 caravaners, kom ik wat stabiliteit betreft alleen maar positieve berichten tegen. De meeste aangekoppelde caravans zijn echter wel 'n paar honderd kilo lichter. Maar 'n enkele bezitter meldt óók een aanhangwagengewicht van 1700 kg met positieve ervaringen. Eigenlijk kom ik in geen enkel geval de opmerking tegen van een aangepast onderstel.
Je kunt nooit heel concreet zeggen óf en wanneer hulpveren zinvol of noodzakelijk zijn maar bij bepaalde merken kom je het relatief vaak tegen. Dat heeft vaak te maken met een wat zachter veerkarakter. De CX-5 is duidelijk wat straffer afgeveerd en dat is wellicht de reden dat we hulpveren in praktijk verhalen niet tegenkomen in combinatie met de CX-5. Wat mij betreft reden genoeg om te vertrouwen op de bestaande veren waar Mazda voor heeft gekozen.
Deel deze pagina