wat zijn de ervaringen van de ANWB met een Citroen Xsara Picasso bouwjaar 2005, automaat
Vraag gesteld door N. Wever op 25 februari 2017
Wij zijn bezig een tweede hands citroen picasso aan te schaffen uit 2005. Hij heeft 140.000 km gereden. Benzine en is een automaat. Normaal belde ik dan de ANWB advies lijn om navraag te doen. Wij twijfelen tussen een Citroen Berlingo automaat, hetzelfde bouwjaar en deze auto. wat raadt u aan. Klopt het dat de citroen bekend staat om zijn elektrische storingen? We vonden de Picasso veel lekkerder rijden dan de Berlingo. De Picasso schakelde heel gelijkmatig en de Berlingo voelde je iets inhouden en weer optrekken bij het "automatisch" schakelen, is dat normaal bij een Berlingo?
Antwoord van Erik Jan
ANWB ExpertU heeft interesse in een gebruikte Citroën Xsara Picasso of Berlingo.
Van de Xsara Picasso zijn geen specifieke klachten bekend, maar de techniek komt overeen met diverse andere Citroën- en Peugeot-modellen, waardoor de Picasso ook dezelfde euvels kent. De elektronica speelt de Picasso ook parten. Bekend is bijvoorbeeld de stekkerverbinding van de centrale computer, waarin vocht kan binnendringen, wat allerlei storingen kan veroorzaken. Op benzinemotoren met individuele bobines kunnen die wel eens de geest geven, maar die zijn alleen als galerij, moet vier bobines tegelijk, te vervangen en dat is een dure pech. Een kapotte sensor voor de motortemperatuur zet de meter op maximaal, terwijl de motor niet te heet is. Geen punt, maar de motor gaat hierdoor wel in z’n noodloopprogramma. De benzinemotoren kunnen op leeftijd wat olie lekken op de koppakking. Dat is op zich geen ramp, zo lang de olie op peil blijft, maar het kan zijn dat de gelekte olie in de dynamo komt en die kan daar niet tegen. De handige plus-klem op de accu kan nog wel eens losschieten, dan doet niets het meer. Dat is uiteraard in twee tellen opgelost.
U spreekt over het schakelgedrag van een Berlingo automaat van bouwjaar 2005, maar een Berlingo van die generatie was niet leverbaar met automaat. Die kwam pas vanaf het model dat in 2012 op de markt kwam. Dat was een gerobotiseerde versnellingsbak en die heeft inderdaad de eigenschap in te houden tijdens schakelen. Dat in tegenstelling tot de conventionele automaat in de Xsara Picasso.
Deel deze pagina