Dagrijverlichting en achterlichten
Vraag gesteld door Theetje op 1 december 2018
Goedemorgen, Naar aanleiding van jullie nieuwsbrief van deze morgen lees ik op de ANWB site over DRL: 'Dagrijverlichting moet een naderende auto overdag beter zichtbaar maken. Bij auto's die na 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen, moeten tegenwoordig de achterlichten tegelijkertijd met de dagrijlichten branden. Bij slecht zicht en in tunnels dien je overdag dimlicht te voeren. DRL staat automatisch aan wanneer de motor loopt. Wordt de verlichting aangezet, dan gaat het dagrijlicht automatisch uit.' Ik rij sinds sept 2018 een Nia Kiro. De Niro is in 2016 geïntroduceerd dus zou de typegoedkeuring na jan 2015 moeten zijn. Bij mijn Niro wordt de achterverlichting niet ingeschakeld bij DRL. En dat kan ook niet eenvoudig aangepast worden zegt de dealer. Graag uw reactie daarop. Mvg Theo
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU heeft een vraag over het niet meebranden van de achterlichten i.c.m. dagrijverlichting.
Het artikel in de nieuwsbrief mist een belangrijke nuance wat betreft deze regeling. We hebben daarvoor de Regeling Voertuigen geraadpleegd. De enige regeling voor dagrijverlichting is te vinden in Reglement nr. 48 van de Europese Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE).
Hierin is staat dat dagrijverlichting verplicht is, maar er staat niet dat het verplicht is dat de achterlichten automatisch moeten aangaan. Als de achterlichten niet automatisch aangaan, moet er een signalering aanwezig zijn die de bestuurder erop attendeert dat de achterlichten dan niet branden. Daarnaast staat in dit Reglement dat achterlichten ook niet hoeven te branden als duidelijk blijkt uit de dashboardverlichting dat de dimlichtset (voor- en achterlichten) moeten worden ingeschakeld.
Gelukkig zijn de meeste merken vanaf de genoemde datum wél de achterlichten bij gaan schakelen maar het was ons ook opgevallen dat er uitzonderingen zijn. Om de bovengenoemde reden zou dat een terechte uitzondering kunnen zijn zoals bij uw Kia Niro.
Dagrijverlichting verhoogt de zichtbaarheid voor het tegemoetkomend verkeer en levert zo een bijdrage aan de verkeersveiligheid. Ik wil benadrukken dat de achterlichten vanuit die gedachte geen functie hebben. Op het moment dat meebrandende achterlichten wenselijk zijn, betreft het vaak het moment dat dimlicht noodzakelijk is zoals bij duisternis of slecht zicht overdag, bij mist of ernstige regenval. Het meebranden van de achterlichten bij dagrijverlichting is min of meer een compromis voor mensen die vergeten hun dimlichten in te schakelen wanneer dat verplicht is.
Deel deze pagina