Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nissan CVT versnellingsbak

Vraag gesteld door J.Engeringh op 21 juni 2017

In het blad Autoweek 15 van 12 april 2017 las ik bij Jouw Vragen het artikel over defect CVT-lagers Nissan Qashqai.
Zelf rij ik ook zo’n auto met cvt. Ook bij mij begint deze een gierend geluid te maken. De dealer in Schagen: Ten Boekel en Bakker meldt dat de reparatie van de cvt € 8000 tot €9000 gaat kosten. ONGELOFELIJK.

Ik heb Nissan Nederland (netherlands@nissan-services.eu) hier per mail over om uitleg gevraagd. Zij melden dat dit inderdaad zo is en dat het niet abnormaal is…. dat deze schade al bij 75000 km kan voor komen. En €8000 tot €9000 voor reparatie is normaal.....

Mijn klacht is bij Nissan Nederland bekend onder dossiernummer 1-812348798

Het is toch niet te verteren dat je bij 75000km een nota kunt krijgen van €9000 ?

Mijn Qashqai 47-XD -JT is 10 jaar oud met 185000km. Dat daar schade aan kan ontstaan is helder. Maar dat reparatie dan €9000 is, is onvoorstelbaar. Nissan stelt: “ U heeft veel geluk gehad dat het eerst nu gebeurt.” En laat me verder mooi zitten.

Het betekent in feite dat veel Nissans al bij 75000 km total loss verklaard kunnen worden.

Vind de ANWB dit ook?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een Quashqai van 10 jaar oud. De CVT-lagers zijn mogelijk defect. De reparatie zalzeker 8000 gaan kosten. Nissan geeft aan deze klacht vaker voorkomt en niet abnormaal is.

U heeft een auto gekocht. Zou er nog garantie van kracht zijn, dan zou deze reparatie onder de garantie vallen. Is de garantie voorbij, dan valt u terug op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Het gebrek moet bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

In uw geval betreft het een auto van 10 jaar oud. Daarbij kunt u niet zonder meer zeggen dat u geen gebreken hoeft te verwachten. In dit geval is het echter een bekend gebrek en de kosten zijn inderdaad heel hoog. Als deze reparatie bij normaal gebruik vaker voorkomt zou u van de verkoper zeker een bijdrage in de kosten mogen verwachten.

Nissan is formeel niet uw tegenpartij. Dat is de verkoper die u de auto heeft geleverd. Deze moet u aanspreken voor de kosten en de gelegenheid geven om een oplossing te bieden. Nissan heeft mogelijk hiervoor wel een coulanceregeling. In dat geval kan Nissan, ook al is deze niet uw tegenpartij, wel een bijdrage leveren in de kosten van herstel.

Komt u er niet uit met uw verkoper en heeft u de auto gekocht met Bovag garantie? In dat geval kunt u deze zaak voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. ( www.sgc.nl )

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.