Motormanagementlampje Fiat Punto 1.2 blijft branden
Vraag gesteld door MiekeRuud op 6 september 2017
Hallo,
Ik hoop hier het antwoord te krijgen voor dit probleem. Heb de auto 2 de hands gekocht in december bij een bovag garage met een half jaar garantie. De auto is uit september 2005 met km stand 108737 Het lampje gaat elke keer weer branden na diverse onderzoeken/reparatie door de garage.
Computer update, uiteibdelijk geen succes, terug naar de garage. Er is al een nieuwe katalisator ondergezet, toen zei de garage dat het probleem opgelost moest zijn. Maar binnen een paar km rijden begon het lampje weer te branden. Terug naar de garage ben toen op vakantie gegaan en de auto bij de garage achtergelaten. Terug van vakantie en na verloop van tijd auto terug, computer was opgestuurd voor controle en brandstopklep vervangen, als ik het goed heb begrepen.
Duurde niet lang of het lampje begon weer te branden, terug naar de garage en er is een nieuwe computer geplaatst. Het probleem kwam weer terug en in 2 weken tijd ging het lampje dagje aan en dan weer uit, dit gebeurde 5/6 keer. Elke keer houd de motor in en dan gaat het lampje branden, en de snelheid valt gelijk terug. Dit gebeurd onder het rijden wat heel vervelend is, kan af en toe niet harder dan 50 km. De ene keer lijt het of de motor teveel benzine krijgt en de andere keer te weinig, is mijn idee.
Morgen gaat de auto weer naar de garage om te kijken of het opgelost kan worden. Ik moet toe geven dat de garage zijn best doet en alles is tot nu toe kosteloos gedaan. Ik kan ook steeds een leenauto mee krijgen, betaal alleen de benzine. Dus de service is uitstekend, maar helaas het probleem blijft.
Hoop dat iemand mij kan adviseren wat nu uiteindelijk het probleem is en hoe het opgelost kan worden.
Ruud.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt naar de mogelijke oorzaak van de storing aan de Fiat Punto.
De centrale computer van het motormanagement zit op een plek waar ook regenwater kan blijven staan. Als dat het huis van de computer binnendringt, dan geeft dat soortgelijke problemen. Maar dat heeft inmiddels al ruim genoeg aandacht gekregen en lijkt niet de oorzaak.
Bobines
De benzinemotoren hebben twee bobines, die kunnen zonder aanleiding stuk gaan, waardoor de motor (soms ook incidenteel) zeer slecht (op twee cilinders) loopt. De Wegenwacht meldt ook dat de stekkerverbindingen in de elektronica en van de BDP-sensor vervuild kunnen raken, wat tot uiteenlopende storingen kan leiden. Misschien is dat nog een aandachtspunt.
Brandstofsysteem
Het brandstofsysteem heeft kennelijk ook aandacht gekregen in relatie tot deze storing. De benzinepomp wordt ook nog weleens succesvol vervangen bij een soortgelijke storing in relatie tot een te lage brandstofdruk.
Hopelijk is de oplossing snel nabij en hopen we dat graag te horen. Vooral voor andere lotgenoten die u hiermee zou kunnen helpen.
***
Reactie van MiekeRuud:
Jos bedankt voor de informatie en zal het morgen meenemen en bespreken in de garage als ik de auto afgeef om te laten repareren.
En ik laat het weten hoe het is/wordt opgelost.
***
Reactie van MiekeRuud:
Hallo Jos,
14-09-2017 auto naar de garage gebracht.
Gisteren de auto opgehaald bij de garage en de bougiekabels zijn vervangen. Hier zijn we achter gekomen dat ik de auto naar de garage bracht met pijn en moeite. De auto bleek op 3 cilinders te lopen op dat moment. Dit was de eerste keer dat ik zo bij de garage kwam. De motor met pijn en moeite laten lopen en een monteur bij gehaald. Met een tangetje zat hij even aan de bougiekabels en de motor reageerde gelijk. De auto rijd goed tot nu toe, lijkt dat het probleem is verholpen.
Groet,
Ruud
***
Reactie van Jos van der Drift:
Hopelijk is dat het euvel geweest. Zonde van al die ingrepen voor relatief zo'n simpel defect. Hopelijk eind goed al goed!
Deel deze pagina